Analiza konwersji w sklepie internetowym powinna być podstawową czynnością  każdej osoby prowadzącej sklep.

Co oznacza konwersja?

Konwersja zwykle oznacza procent użytkowników Twojego sklepu, którzy dokonali zakupu produktów.

Dlaczego tak ważna jest analiza konwersji w sklepie

  1. Konwersja pokazuje Twoją sprzedaż
  2. Analiza konwersji i wnioski z niej wyciągnięte mogą pomóc w zwiększeniu Twojej sprzedaży
  3. dzięki statystykom webowym, takim jak Google Analytics, można w łatwy sposób zauważyć różne tendencje w sklepie, które mogą pomóc w zwiększeniu sprzedaży:
    • popularne produkty
    • ścieżkę zakupową – np. ile odwiedzin zanim dokonano zakupu, ile sesji,
    • sezonowość sprzedaży niektórych produktów
    • jacy klienci, z jakiego regionu, wiek dokonują zakupów w sklepie
    • czy koszyk jest optymalny
    • ile osób porzuca koszyk i dlaczego
    • czy kampania marketingowa przyniosła skutek
    • i wiele innych informacji

Google Analytics wprowadził kilka miesięcy temu zmiany w kodzie, które umożliwiają zbieranie wielu informacji o Twoim sklepie, produktach i użytkownikach.

Dodatkowo uruchomił funkcjonalność Enhanced Ecommerce, czyli Rozszerzony ecommerce, która to funkcjonalność daje niesamowitą ilość danych raportowych i analitycznych. Trzeba mieć zmieniony kod na Universal Analytics, aby móc korzystać z tej funkcjonalności.

Dla sklepów Magento przygotowano różne rozszerzenia, które w szybki sposób można zainstalować, skonfigurować i korzystać z tych rewelacyjnych raportów do analizy konwersji w sklepie. Oczywiście trzeba zrobić kilka zmian w koncie Google Analytics. Niedługo trzeba będzie przejść na Google Analytics 4.

W ramach analizy konwersji trzeba też analizować ścieżki konwersji, czyli jak użytkownik dotarł do koszyka i dokonał zakupu.

Analiza ścieżek konwersji

Do analizowania samych ścieżek konwersji służą trzy raporty:

  • Najważniejsze ścieżki konwersji
  • Upływ czasu
  • Długość ścieżki

Umożliwiają one poznanie interakcji między kanałami w ramach ścieżki konwersji oraz określenie, ile czasu zajmuje użytkownikom dokonanie zakupu lub konwersji. W połączeniu z tymi raportami można też używać segmentów konwersji w Google Analytics.

Shopping Behavior Google Analytics

Ten raport pokazuje w przejrzysty sposób zachowanie użytkowników Twojej strony:

1.  wszystkie sesje – czyli zwykle odwiedziny

2.  sesje z oglądaniem produktów

3.  sesje z dodaniem produktów do koszyka

4.  sesje z dojściem strony, gdzie składa się zamówienie

5. sesja ze złożeniem zamówienia

Przykład poniżej w piękny sposób pokazuje jaka była ilość sesji na poszczególnym etapie zakupowym. Już na tym etapie można wyciągnąć wnioski, w którym miejscu możemy coś poprawić i zatrzymać tego klienta, aby dokonał zakupu.

Widzimy też dane dotyczące nowych i powracających klientów. Jak widać w przykładzie – powracający klienci dokonują zakupu częściej.

W tym raporcie możemy też wybrać analizę porzuceń (abandoments)

Można dodać własny segment klientów i zobaczyć jak wyglądają statystyki dla wybranego segmentu.

zachowanie zakupowe GA

Checkout Behavior Google Analytics

to bardzo ciekawy i przydatny raport. Przedstawia całą analizę procesu składania zamówienia, która w wielu sklepach jest bardzo uciążliwa i nieprzyjazna. Na tym etapie najwięcej sklepów traci klientów.

Można tak skonfigurować kod Enhanced ecommerce, aby w pełni zbierał dane właśnie z tej strony składania zamówienia, z podziałem na poszczególne etapy.

Przykład poniższy pokazuje, że stracono już na samym początku ponad 30 % klientów ze względu na konieczność zakładania konta w sklepie.

Wniosek: Lepiej umożliwiać składanie zamówienia bez konieczności zakładania konta

Kolejny etap – wysyłka – strata 15%. Można pokusić się o wiele spostrzeżeń, np.  za drogi transport, termin dostawy za odległy, brak możliwości odbioru osobistego.

Wniosek:  Analizując część zw. z wysyłką można postarać się rozszerzyć ofertę o inny tańszy typ wysyłki czy zaoferować kupon na kolejne zakupy.

Dochodzimy do adresu płatności. Tutaj też jest strata ponad 20% klientów.

Wniosek:  Być może nie ma potrzeby wpisywania kolejny raz adresu do płatności, gdy wpisano adres do dostawy. Może mała opcja potwierdzenia, że to te same adresy, zatrzyma potencjalnych klientów.

Przedostatni etap to wybór form płatności, który zniechęca do kontynuacji aż 65% klientów, którzy przeszli cały proces.

Wniosek: Najprawdopodobniej formy płatności w tym sklepie nie były przyjazne, popularne, znane lub były za drogie dla klientów ze względu na dodatkowe opłaty. Analizę można pogłębić w tym miejscu, a wręcz trzeba. Im więcej form płatności, tym większe prawdopodobieństwo wyboru i zakończenia transakcji z sukcesem

Zachowanie przy składaniu zamówienia

Jeśli masz problemy z instalacją, konfiguracją czy podmianą kodu GA w swoim sklepie – możemy pomóc.

Po prostu skontaktuj się  z nami.

Nasze artykuły

Zgoda na pliki cookie z Real Cookie Banner Skip to content