Aukcje jako kanał sprzedaży dla sklepów internetowych ma swoje plusy i minusy.
Po kilkunastu latach działania serwisów aukcyjnych w Polsce i na świecie, widzimy jak one się ciągle zmieniają i jak rozszerzają swoją działalność
Plusy – aukcje jako kanał sprzedaży:
- duży zasięg, wielu klientów odwiedzających system aukcyjny
- łatwość rozpoczęcia sprzedaży – łatwe wejście
- wiele systemów płatności
- wysyłki produktów poprzez systemy
- integracja oferty ze sklepu internetowego z systemem aukcyjnym poprzez XML
- łatwość zbudowania rozpoznawalności marki sklepu czy produktu
- rozbudowane statystyki sprzedażowe i wiele innych zewnętrznych narzędzi, które pomagają w śledzeniu statystyk odwiedzin, jak też planowanie kampanii. Np. kategoria Dom i wnętrza, która bardzo mnie interesuje ma największe odwiedziny w poniedziałek, wtorek i środa. Tak więc wysyłkę newslettera czy kontaktu z klientami można spokojnie zaplanować na koniec tygodnia.
- rozbudowane rekomendacje klientów
- dostępność web Api i możliwość integracji z własnym crm, erp,etc
Minusy aukcje jako kanał sprzedaży:
- rosnące opłaty za aukcje, za statystyki, które były kiedyś darmowe, co przekłada się na rosnące koszty sprzedaży
- słabnąca konwersja sprzedaży, ze względu na dużą konkurencję i możliwość łatwego porównywania cen
- tworzenie własnych sklepów przez systemy aukcyjne: np. Allegro ma kilka platform sprzedażowych. Jest to dodatkowa konkurencja wewnątrz serwisu. Allegro zaczyna się zmieniać w Amazon plus e-bay razem wzięte.
- rosnące oszustwa sprzedażowe, które powodują brak zaufania klientów do aukcji
- zmiany w wyszukiwarce Google spowodowały spadek wyników Allegro w kwietniu 2013 i niestety ten trend jest nadal widoczny
- trudność w wyróżnieniu swojej oferty i utrzymaniu klienta z serwisu aukcyjnego – większość zakupów jest jednorazowych. Potrzebna jest integracja z systemem crm.
- różna popularność sprzedaży wg kategorii produktów ( dane z aukcjolog.pl z dn. 09.07.2013)
Kategoria | Index aukcjolog | Sztuk na allegro | Obrót na allegro | |
1 | Antyki i Sztuka | -0.3 | 91 129 | 7 458 996 |
2 | Bilety | 0.8 | 7 732 | 926 257 |
3 | Biuro i Reklama | 0 | 361 608 | 6 703 063 |
4 | Biżuteria i Zegarki | 0.5 | 420 864 | 12 311 057 |
5 | Delikatesy | -1.1 | 240 149 | 3 780 324 |
6 | Dla Dzieci | -0.8 | 1 381 818 | 66 897 180 |
7 | Dom i Ogród | 0 | 3 666 099 | 139 884 010 |
8 | Erotyka | 0.5 | 187 728 | 2 202 477 |
9 | Filmy | -0.3 | 36 398 | 1 022 295 |
10 | Fotografia | 0.6 | 158 009 | 18 085 341 |
11 | Gry | -0.4 | 333 777 | 8 229 694 |
12 | Instrumenty | -0.8 | 23 546 | 3 814 370 |
13 | Kolekcje | -0.5 | 350 107 | 14 983 746 |
14 | Komputery | -0.1 | 658 332 | 87 017 299 |
15 | Konsole i automaty | -1 | 44 307 | 5 437 617 |
16 | Książki i Komiksy | 0.7 | 368 657 | 9 809 068 |
17 | Motoryzacja | -0.5 | 1 239 364 | 132 492 220 |
18 | Muzyka | 0.3 | 81 304 | 2 429 698 |
19 | Nieruchomości | 0.8 | 49 | 850 143 |
20 | Odzież, Obuwie, Dodatki | -1.2 | 2 959 991 | 85 181 988 |
21 | Przemysł | 0.6 | 480 610 | 18 202 680 |
22 | RTV i AGD | -0.2 | 661 259 | 55 539 366 |
23 | Rękodzieło | -0.6 | 823 466 | 2 853 221 |
24 | Sport i Turystyka | -0.3 | 805 450 | 57 116 244 |
25 | Sprzęt estradowy, studyjny i DJ-ski | 0.5 | 29 884 | 3 601 588 |
26 | Telefony i Akcesoria | 0.7 | 633 128 | 55 792 375 |
27 | Uroda | -0.1 | 991 945 | 23 171 199 |
28 | Usługi | -0.2 | 16 601 | 470 758 |
29 | Wakacje | 0.6 | 123 | 95 508 |
30 | Zdrowie | -0.4 | 652 932 | 17 789 895 |
4. praktyczna dominacja na rynku polskim Allegro – ponad 27 mln aukcji i następuje ciągły wzrost( 09.07.2013), w tym 7 miejsce na świecie
Doceń i poleć nas