Budujemy sklep internetowy

Sklep internetowy to pomysł na rozszerzenie kanałów sprzedaży lub totalnie niezależny biznes online. Bardzo często firmy, które prowadzą standardowy stacjonarny tworzą sklep internetowy, który działa 24 godziny na dobę, rozszerzając tym samym swoje operacje i zasięg sprzedaży.

Postanowiłam zaktualizować mój wpis z 2012 roku.

Obecnie w 2022 roku sprzedaż internetowa to już jest praktycznie standard.

budujemy sklep internetowy

W ciągu ostatnich 10 lat eCommerce zmieniło się zasadniczo. Nie jest już to żadna innowacja, a normalny kanał sprzedaży, który nie ogranicza się tylko posiadania własnego sklepu internetowego. Obecnie sprzedaż online odbywa się w wielu miejscach: Instagram, Facebook, Amazon, Etsy, Jet, czy w lokalnych portalach takich jak Allegro.

Wybór odpowiedniej platformy szczególnie teraz nie jest prosty.

Dla małych sklepów wybór jest spory – Opencart, Prestashop, Shopify, Wix czy Woocommerce.

Problem zaczyna się, gdy mamy więcej produktów w ofercie i wiele innych integracji z hurtowniami na przykład.

Poniższe pytania pomogą zebrać pomysły i potrzeby:

  1. Czy zawsze jest to dobre rozwiązanie? W Polsce jest kilkadziesiąt tysięcy takich sklepów? Jak się wyróżnić? Jak klient może nas znaleźć w tym gąszczu? Budujemy sklep online z unikatową ofertą czy kopia stacjonarnego sklepu?
  2. Czy nie będzie to kanibalizowaniem normalnego stacjonarnego sklepu?
  3. Jaką strategie zbudować, aby to nie była konkurencja, a piękne dopełnienie naszej obecnej działalności?
  4. Czy stać nas będzie na promocję online?
  5. Ile czasu i jakie koszty są związane z obsługą takiego sklepu? czy możemy użyć naszych pracowników do obsługi?
  6. Czy powinniśmy od samego początku i czy można połączyć sklep z naszym systemem CRM, księgowym, fakturowym, magazynowym?
  7. Czy myślimy o poszerzeniu naszej działalności na serwisy aukcyjne i social network? itd…
  8. Czy budujemy sklep internetowy w pełni dopasowany, czy korzystamy z gotowych aplikacji lub platform e-commerce? Może to nam wystarczy?
  9. Czy integrujemy sklep internetowy z hurtowniami, drop-shipping, a może z Aliexpress czy Alibaba?
  10. Czy może tworzymy aplikacje na smartfony, aby łatwiejsza był obsługa?
  11. Jaki mamy budżet na budowę i utrzymanie sklepu?
  12. Czy mamy zespół do obsługi zamówień, czy trzeba kogoś zatrudnić?
  13. Czy mamy budżet na promocję tego kanału sprzedaży?

Z mojego doświadczenia okazuje się, że właściciele przyszłych sklepów zapominają o zadaniu sobie tych pytań i odpowiedzi na nie.

Sama decyzja, że budujemy sklep internetowy nie wystarczy, bo w około jest całe mnóstwo podobnych sklepów, a wiele z nich bankrutuje po pół roku działalności bez odpowiedniej strategii i budżetu na promocje i działanie techniczne sklepu

Wiem, że może to wynikać z braku znajomości tematu i wiedzy.

W trakcie budowy sklepu internetowego może mieć to kluczowe znaczenie przy wyborze rozwiązania i związanymi z nim potrzebnymi inwestycjami.

Zgłaszają się do mnie też takie firmy, które chcą po prostu zbudować sklep, ale nie wiedzą jak podejść do tego tematu.

Nasze proces konsultacji wygląda następująco:

  1. Na początku zaczynamy od analizy potrzeb klienta odnośnie budowy sklepu internetowego (konsulting strategiczny, taktyczny i operacyjny), która doprowadza do stworzenia specyfikacji zapytania ofertowego.  Nie trzeba chyba dodawać, że zaangażowanie do projektu zespołu konsultantów o tak dużych kompetencjach i ekspertyzie będzie miało istotny wpływ na koszty. Ten element może mieć jednak kluczowy wpływ na sukces całego projektu.
  2. Kolejnym etapem jest znalezienie najlepszego rozwiązania e-commerce dla klienta, dostosowanego do jego budżetu i planów na przyszłość.
  3. Bez informacji o budżecie i planach nie ma mowy o przedstawieniu rozwiązania. Tutaj potrzebna jest nić zaufania biznesowego.

Nie da się wykonać przysłowiowego “mercedesa” z budżetem na “malucha”.

Po przedstawieniu rozwiązania zaczynamy planować projekt budowy sklepu internetowego.

Oto zakres prac potrzebnych do wykonania sklepu internetowego:

  1. Licencje (system operacyjny, baza danych, aplikacja, hosting)
  2. Prace analityczne (lub osobno analityczne i usability)
  3. Prace graficzne (szablon, logo, animacje, bannery, itp.)
  4. Prace webmasterskie (cięcie grafik do HTML, składanie serwisu)
  5. Prace programistyczne (w tym integracje z zewnętrznymi systemami księgowymi, magazynowymi, aukcjami online, płatnościami, analitycznymi, etc.)
  6. Testy wydajnościowe i funkcjonalne
  7. Badania z użytkownikami (o ile taki element jest zakładany)
  8. SEO
  9. Promocja i reklama serwisu
  10. Kierowanie projektem (procentowy składnik sumy wcześniejszych wartości)

A teraz zacytuję artykuł Pawła Szymczyka z magazynu Proseed nr 5/11 str. 10, który przedstawia koszty wykonania skrojonego na miarę sklepu bez wykorzystania darmowych aplikacji i szablonów, chcąc w ten sposób uzmysłowić koszt “mercedesa” e-commerce:

Profesjonalne wdrożenie eCommerce w firmie będzie z kolei wymagać w przybliżeniu (mam na myśli ilość miesięcy roboczych, a nie czas wykonania):

  • 1 miesiąc pracy projektanta interakcji
  • 1 miesiąc pracy specjalisty usability
  • 1 miesiąc pracy zespołu kreatywnego nad grafiką
  • 1 miesiąc pracy webmastera nad cięciem grafiki i jej testowaniem pod różnymi przeglądarkami
  • 2 miesiące pracy programisty nad wdrożeniem dedykowanych modułów
  • 1 miesiąc pracy programisty nad integracjami z systemami zewnętrznymi
  • 1 miesiąc pracy testera
  • 1 miesiąc pracy programisty na wprowadzenie poprawek
  • 1 miesiąc pracy project managera
  • 1 miesiąc pracy programisty na poczet przyszłych modyfikacji systemu – utrzymanie sprawności działania

Zaangażowanie zespołu, który zapewni zrealizowanie wszystkich wymienionych punktów to łącznie 11 miesięcy roboczych. Biorąc pod uwagę wynagrodzenie w branży i koszt utrzymania miejsca pracy (uśredniając powiedzmy, że to koszt dla firmy 10000-30000 zł), to jak widać koszt wdrożenia Magento 2 wynosi już 100 000-300 000 zł. Nie ma w tym magii, każda wartość generowana dla klienta ma swoją cenę. Jeśli klient oczekuje wysokich parametrów związanych z jakością, niezawodnością, innowacyjnością – dostarczenie ich musi bazować na budowaniu szerokich kompetencji, a to wiąże się z kosztami.

Na drugiej szali znajduje się sklep internetowy zbudowany na darmowym Prestashop czy Opencart:

  1. klient wie czego chce i oczekuje zbudowania prostego sklepu bez integracji z zewnętrznymi systemami
  2. 2 tyg. pracy programisty nad dostosowaniem aplikacji do wymagań klienta
  3. 2 tyg. pracy nad skrojeniem i dostosowaniem szablonu sklepu
  4. następne 6 miesięcy pracy nad usuwaniem pojawiających się usterek sklepu związanym z Open Source aplikacji sklepu.
  5. 2 tygodnie – zarządzanie projektem

Tutaj też zastosuje podobne założenie – 20 000 PLN jako średni koszt pracownika IT w Polsce ( 2022) – cena takiego prostego sklepu – to 30,000 – 50,000 PLN netto plus dodatkowe koszty, które mogą pojawić po upływie gwarancji ( średnio 2-3 miesięcznej gwarancji)

Mam nadzieję, że ten artykuł okaże się przydatny przy podejmowaniu decyzji, czy budujemy sklep internetowy czy może spróbujemy innego rozwiązania jak aukcje, czy platformy e-commerce.

Zapraszamy do skorzystania z naszych usług Digideo w e-commerce

Sprawdź inne artykuły

Zgoda na pliki cookie z Real Cookie Banner Skip to content