e-commerce – sklepy internetowe, rozwiązania e-commerce

Jak stworzyć i wypromować sklep internetowy

Jak stworzyć i wypromować sklep internetowy – to bardzo częste pytanie od moich klientów.

W sumie rozpoczęcie działalności e-commerce można zacząć od następujących elementów:

  • konto hostingowe www – miejsce, gdzie można umieścić stronę www firmy, sklep internetowy itp. Najlepiej, aby takie konto w firmie hostingowej lub na własnych serwerach webowych obsługiwało skrypty napisane w PHP, Perl lub dot.net ASP oraz posiadało dostęp do bazy danych – MySQL, MSSQL czy innej, z której będzie korzystać sklep online

start z e-commerce

  • komercyjna domena, pod którą umieszczony będzie serwis firmy lub sklep online. Dobrym rozwiązaniem jest wybranie domeny, która ma łatwą do zapamiętania nazwę. Powinna też być powiązana z dzialalnością sklepu i regionem, w którym działa. Najlepsze dla sklepów ze względu na pozycjonowanie SEO są domeny krajowe .pl czy com.pl.
  • projekt serwisu – możesz wykorzystać gotowe szablony (często nieodpłatnie udostępniane w sieci) lub zamówić rozwiązanie skrojone na miarę, które jest droższe, ale dostosowane do wymagań Twojej firmy i planów na rozwój. Warto pooglądać konkurencyjne sklepy z Twojej dziedziny oraz najlepsze sklepy w sieci. Serwis powinien też  być dostosowany do Twojej grupy docelowej. Mlodzież będzie oczekiwać znacznie innej budowy i grafiki w sklepie niż ludzie po 50-tce.
  • system  płatności – w najprostszej postaci jest to konto bankowe, na które firma będzie przyjmować przelewy. Dobrym rozwiązaniem jest zastosowanie dostepnych systemów płatności Paypal, platnosci.pl, etc.
  • oprogramowanie sklepu – oparte na bazie danych i wsparte autoresponderem, który przypomina o  płatnościach, promocjach, może wysyłać newslettery, może być zintegrowane z Twoim systemem księgowym, fakturowania czy systemem magazynowym . Warto sprawdzić czy takie funkcjonalości istnieją w wybranym przez Was silniku sklepu lub czy na tym etapie są Wam potrzebne. Wiele sklepów działa bez integracji z zewnętrzymi systemami.

Jakie wybrać oprogramowanie sklepu internetowego

  1. platformy e-commerce – np. iai-shop.com, i-sklep.pl, home.pl
  2. gotowe programy sklepowe oparte na open sourcowych rozwiązaniach- sote.pl, e-store.pl
  3. darmowe sklepy Open Source – np. Opencart, Magento, OsCommerce, Woocommerce, Prestashop, ale tutaj potrzebny jest developer
  4. aukcje internetowe np. allegro.pl, e-bay.pl – gdzie można praktycznie od razu zacząć sprzedawać
  5. pasaże handlowe – dawanda.com, http://www.twojpasaz.pl/, ceneo.pl, etsy.com
  6. budowa sklepu od podstaw w wybranym języku oprogramowania – tzw. rozwiązanie dedykowane

Każde rozwiązanie ma swoje wady i zalety.

Start z e-commerce – najszybciej:

Najtańsze i najszybsze do wprowadzenia przy start up sklepu są aukcje internetowe. Allegro ma wiele widgetów, które umożliwiają fajne zarządzanie takim sklepem, zamówieniami i klientami.

Drugie w kolejności  to platformy e-commerce, ale koszty abonamentowe i brak mozliwości pełnej administracji sklepem może być w dłuższym terminie nieciekawym rozwiązaniem. Natomiast mamy tutaj  od razu dostęp do najpewniejszych rozwiązań, wtyczek, wielu szablonów i stałej opieki informatyków.

Osobiście wolę rozwiązania tzw. standalone, czyli sklep, który tworzymy na zamówienie, którym można w pełni zarządzać, planować zmiany, modyfikować.

Tutaj opcje: gotowe sklepy Open Source lub budowa od podstaw całego sklepu dają fajne możliwości, ale są najbardziej kosztowne na start z e-commerce.

 

Jak wypromować sklep internetowy?

W idealnym świecie, właściciela sklepu powinna interesować tylko sprzedaż, a działania związane z reklamą sklepu w internecie, takie jak promowanie strony w wynikach naturalnych i płatnych wyszukiwarek, na stronach branżowych, obsługa social media oraz projektowanie graficzne i budowa wizerunku sklepu, powinny zostać zlecone firmie lub firmom zewnętrznym, co nie zawsze jest prawdą. My Polacy lubimy robić wszystko sami.

Tak naprawdę nasz sklep potrzebuje ludzi od:

  • użyteczności stron internetowych – czy są przyjazne, łatwe w obsłudze
  • optymalizacji sklepu pod kątem wyszukiwarek
  • SEO-copywritingu (umiejętnego tworzenia tekstów dla wyszukiwarek) – to już wyższa szkoła jazdy. Proponuję zapoznać się ze szkoleniami Hubspot po angielsku, które są za darmo i pomogą rozwiać wątpliwości.
  • pozycjonowania strony
  • obsługi AdWords i Analytics
  • obsługi social media (FB, G+,Twitter,YouTube i innych serwisów społecznościowych)
  • osobę od growth hacking, lead marketingu – trochę po angielsku, ale w sumie chodzi o pomoc w tworzeniu listy potencjalnych klientów, zbieraniu jak największej liczby poprawnych adresów mailowych, do poźniejszych akcji sprzedażowych
  • oprogramowania i rozbudowy sklepu
  • wdrożenie automatyzacji marketingowych – czyli crm, email, rozmowy telefoniczne, opieka nad porzuconymi koszykami, zarządzanie sprzedażą w jednym rozwiązaniu – więcej tutaj.

Zwykle proponujemy klientom dwie formy współpracy:

Zlecenie powyższych elementów firmie lub firmom zewnętrznym jest tak naprawdę w dłuższej perspektywie większą oszczędnością niż otworzenie swojego pierwszego darmowego sklepu i uczenie się wszystkiego od początku na własnych błędach.

Jednakże decyzja zależy od Was.

 

 

 

Heat maps a konwersja

Heat Maps w Internecie pojawiły się ponad 15 lat temu, gdy zaczęto analizować ruch na stronie, użyteczność, atrakcyjność strony i zakupy.

Po raz pierwszy zetknęłam się z tym narzędziem w 1999 roku. Historia jednak jest wcześniejsza. Zaczęło się wszystko od prezentacji danych finansowych.

Co to jest Heat Map – Mapa Ciepła:)

Mapa Ciepła jest graficzną prezentacją danych, gdzie poszczególne wartości zebrane w macierz przedstawiane są jako kolory.

W przypadku strony internetowej czy sklepu danymi takimi są kliknięcia w poszczególne elementy strony.

W ten sposób można w piękny sposób pokazać, które elementy są popularne, co Internautów interesuje na Twojej stronie.

Zdjęcie z crazyegg.com pokazujące, jakie elementy strony są popularne w tym serwisie. Jest to bardzo popularna platforma.

heat maps a konwersja

Czy Google Analytics ma Mapy ciepła – heat maps?

Nie do końca – Google Analytics ma ciekawy raport tzw. In-Page Analysis – Analiza strony.

Trochę w inny sposób przedstawia popularność kliknięć i problemy z konwersją.

Mimo to można wyciągnąć wiele ciekawych wniosków przy analizie takiego raportu In-Page Analysis.

Poniżej przedstawiam  moją analizę starego sklepu Pixel, który został dzięki tej analizie zmieniony na zupełnie inną platformę, szablon, nawigację, etc.

In-Page Analysis pokazuje procent użytkowników, którzy kliknęli w dany element w danym okresie czasu.

Jak widzicie logo Pixel jest bardzo popularne, czyli nasze przyzwyczajenie, że logo kieruje do strony głównej jest jak najbardziej na miejscu. Logo powinno kierować do strony głównej.

Analiza nawigacji może przynieść wymierne korzyści dot. konwersji i sprzedaży. Łatwo można zobaczyć, co jest popularne, czego ludzie szukają, czy jest to sezonowe, etc.

 

pixel in page analysis GA

Mapa Ciepła – Heat Maps a konwersja – to jest bardzo silne narzędzie, które umożliwia poprawę sprzedaży, poprawę nawigacji, czasami z niewielkimi nakładami pracy i czasu.

Warto takie raporty analizować regularnie i pilnować, zmieniać, wpływać na upodobania klientów.

Wnioski z Mapy Ciepła mogą pomóc w ustaleniu tzw. kluczowych produktów, najbardziej zyskownych, etc.

Każda analiza ekspercka Digideo: analiza optymalizacji sklepu czy analiza optymalizacji strony zawiera ten element.

 

Analiza konwersji w sklepie

Analiza konwersji w sklepie internetowym powinna być podstawową czynnością  każdej osoby prowadzącej sklep.

Co oznacza konwersja?

Konwersja zwykle oznacza procent użytkowników Twojego sklepu, którzy dokonali zakupu produktów.

Dlaczego tak ważna jest analiza konwersji w sklepie

  1. Konwersja pokazuje Twoją sprzedaż
  2. Analiza konwersji i wnioski z niej wyciągnięte mogą pomóc w zwiększeniu Twojej sprzedaży
  3. dzięki statystykom webowym, takim jak Google Analytics, można w łatwy sposób zauważyć różne tendencje w sklepie, które mogą pomóc w zwiększeniu sprzedaży:
    • popularne produkty
    • ścieżkę zakupową – np. ile odwiedzin zanim dokonano zakupu, ile sesji,
    • sezonowość sprzedaży niektórych produktów
    • jacy klienci, z jakiego regionu, wiek dokonują zakupów w sklepie
    • czy koszyk jest optymalny
    • ile osób porzuca koszyk i dlaczego
    • czy kampania marketingowa przyniosła skutek
    • i wiele innych informacji

Google Analytics wprowadził kilka miesięcy temu zmiany w kodzie, które umożliwiają zbieranie wielu informacji o Twoim sklepie, produktach i użytkownikach.

Dodatkowo uruchomił funkcjonalność Enhanced Ecommerce, czyli Rozszerzony ecommerce, która to funkcjonalność daje niesamowitą ilość danych raportowych i analitycznych. Trzeba mieć zmieniony kod na Universal Analytics, aby móc korzystać z tej funkcjonalności.

Dla sklepów Magento przygotowano różne rozszerzenia, które w szybki sposób można zainstalować, skonfigurować i korzystać z tych rewelacyjnych raportów do analizy konwersji w sklepie. Oczywiście trzeba zrobić kilka zmian w koncie Google Analytics.

Dzisiaj skoncentruję się na dwóch raportach: Shopping Behavior oraz Checkout Behavior.

Shopping Behavior Google Analytics

Ten raport pokazuje w przejrzysty sposób zachowanie użytkowników Twojej strony:

1.  wszystkie sesje – czyli zwykle odwiedziny

2.  sesje z oglądaniem produktów

3.  sesje z dodaniem produktów do koszyka

4.  sesje z dojściem strony, gdzie składa się zamówienie

5. sesja ze złożeniem zamówienia

Przykład poniżej w piękny sposób pokazuje jaka była ilość sesji na poszczególnym etapie zakupowym. Już na tym etapie można wyciągnąć wnioski, w którym miejscu możemy coś poprawić i zatrzymać tego klienta, aby dokonał zakupu.

Widzimy też dane dotyczące nowych i powracających klientów. Jak widać w przykładzie – powracający klienci dokonują zakupu częściej.

W tym raporcie możemy też wybrać analizę porzuceń (abandoments)

Można dodać własny segment klientów i zobaczyć jak wyglądają statystyki dla wybranego segmentu.

zachowanie zakupowe GA

Checkout Behavior Google Analytics

to bardzo ciekawy i przydatny raport. Przedstawia całą analizę procesu składania zamówienia, która w wielu sklepach jest bardzo uciążliwa i nieprzyjazna. Na tym etapie najwięcej sklepów traci klientów.

Można tak skonfigurować kod Enhanced ecommerce, aby w pełni zbierał dane właśnie z tej strony składania zamówienia, z podziałem na poszczególne etapy.

Przykład poniższy pokazuje, że stracono już na samym początku ponad 30 % klientów ze względu na konieczność zakładania konta w sklepie.

Wniosek: Lepiej umożliwiać składanie zamówienia bez konieczności zakładania konta

Kolejny etap – wysyłka – strata 15%. Można pokusić się o wiele spostrzeżeń, np.  za drogi transport, termin dostawy za odległy, brak możliwości odbioru osobistego.

Wniosek:  Analizując część zw. z wysyłką można postarać się rozszerzyć ofertę o inny tańszy typ wysyłki czy zaoferować kupon na kolejne zakupy.

Dochodzimy do adresu płatności. Tutaj też jest strata ponad 20% klientów.

Wniosek:  Być może nie ma potrzeby wpisywania kolejny raz adresu do płatności, gdy wpisano adres do dostawy. Może mała opcja potwierdzenia, że to te same adresy, zatrzyma potencjalnych klientów.

Przedostatni etap to wybór form płatności, który zniechęca do kontynuacji aż 65% klientów, którzy przeszli cały proces.

Wniosek: Najprawdopodobniej formy płatności w tym sklepie nie były przyjazne, popularne, znane lub były za drogie dla klientów ze względu na dodatkowe opłaty. Analizę można pogłębić w tym miejscu, a wręcz trzeba. Im więcej form płatności, tym większe prawdopodobieństwo wyboru i zakończenia transakcji z sukcesem

Zachowanie przy składaniu zamówienia

 

Jeśli masz problemy z instalacją, konfiguracją czy podmianą kodu GA w swoim sklepie – możemy pomóc.

Po prostu skontaktuj się  z nami.