Reklama sklepu internetowego – jak zacząć?
Jak zacząć reklamować sklep online – pojawia się jako kolejne pytanie po instalacji platformy sklepu, zorganizowaniu produktów, zdjęć i umieszczeniu ich w aplikacji sklepowej, uruchomieniu płatności, wysyłek, integracji z innymi aplikacjami.
Teraz trzeba zdobyć klientów. Małe firmy nie mają zwykle zbyt wielu funduszy na promocję i reklamę.
Reklama sklepu w Internecie jest tańsza i zwykle odbierana jako mniej irytująca niż w innych mediach, zdecydowanie łatwiejsza do zignorowania (jednym kliknięciem można ją całkiem wyłączyć).
Jest to zdecydowanie odmienna sytuacja niż w wypadku np. reklamy telewizyjnej. W przypadku Internetu około 50% internautów ocenia negatywnie jedynie część reklam, twierdząc jednocześnie, że niektóre z nich lubi. Bardzo negatywnie postrzegana jest sprzedaż danych osobowych.
Skuteczny marketing internetowy w zasadzie nie różni od tradycyjnych działań marketingowych, w których uwagę skupia się głównie na jak najlepszym poznaniu grupy docelowej. Klienci korzystający z sieci są bardzo wymagający i podatni na zmiany. Mając to na uwadze, należy tworzyć materiały reklamowe odwołujące się do jednego pokolenia, płci czy grupy zainteresowań.
REKLAMA SKLEPU ONLINE:
TIP 1
Pamiętaj, że to kobiety dokonują ponad 80% zakupów. Komunikaty reklamowe mają działać głównie na konsumentki, odpowiadać na ich potrzeby i kusić do wydania wirtualnej gotówki. Prawdą jest stwierdzenie, że kobiety poszukują idealnych rozwiązań, innych niż mężczyźni. Wniosek: reklama sklepu online powinna być skierowana do kobiet.:)
TIP 2
Średnia wieku internautów wynosi ok. 35 lat, ale coraz liczniejszą grupę użytkowników stanowią osoby starsze. Tutaj trzeba pamiętać o dostępności takiej reklamy i oferty dla osób starszych ( tzw. accessibility)
TIP 3
Nastolatki to największa i najbardziej wymagająca grupa internautów. Aby działania marketingowe kierowane do tej grupy były skuteczne, powinieneś połączyć tradycyjne taktyki marketingowe z nietypowymi rozwiązaniami, które przyciągną wymagających odbiorców: kreskówki, gry, viral marketing, wciągające konkursy, świetne video, itd. Potem nastolatek zwraca się do rodziców w sprawie zakupu i mama decyduje ostatecznie, czy warto kupić nowy ciuch, zabawkę czy grę dla swojego dziecka. Okazuje się, że nastolatki są bardzo opiniotwórczy dla swoich rodziców.
TIP 4
Panie spędzają dwa razy więcej czasu na serwisach e-commerce’owych niż panowie i więcej też wydają (mniej więcej o 30%). Jest to o tyle ciekawe, ze kobiety wolą jednak mimo wszystko tradycyjną formę zakupów, gdzie można towar przymierzyć, dokładnie obejrzeć, skorzystać z rady sprzedawcy lub też z towarzyszących kobiecie osób (najczęściej innych kobiet)
TIP 5
Kobiety są bardziej nieufne i krytyczne w stosunku do e-sklepów, płatności elektronicznych, często wiec uprawiają wirtualny „window shopping” – odwiedzają e-sklepy, lecz nie zawsze kupują. Na pewno są bardziej wymagającym klientem, niż mężczyźni.
TIP 6
Szczególnie ważna jest dla nich wiarygodność sprzedawcy oraz to, jak wywiązuje się z obietnic (zwłaszcza odnośnie terminów realizacji). Czytają opinie o sklepie, usługodawcy w internecie, stąd popularność opineo.pl czy innych serwisów fachowcy.pl
TIP 7
Panowie w Internecie kupują dla wygody, panie – dla oszczędności, a więc motywacje są też inne. Czyli promocje, wyprzedaże na ogłoszeniu reklamowym zawsze przyciągną uwagę.
TIP 8
Kobiety konkretny sklep zwykle znajdują przez internetowa wyszukiwarkę, natomiast mężczyźni trafiają tam z porównywarki cen. Czyli – marketing wyszukiwarek SEM ( SEO, AdWords) mają tutaj ogromny sens.
Dane IAB wydatków na reklamę w Europie to potwierdzają: 2011 – SEM – 46,5% wydatków (ciągły wzrost z roku na rok), display (banery) – reszta i spadek z roku na rok udziału.
Wydatki na reklamę efektywnościową w polskim internecie:
rok/udział w rynku/ wartość
2009 10,5 proc. 144,2 mln zł
2010 19,7 proc. 153,5 mln zł
2011 9,0 proc. 175,3 mln zł
2012 Q 8,1 proc. 39,3 mln zł
Źródło: IAB, PwCReklama sklepu online – jak zacząć
Określamy:
1. cel reklamy – krótko i długo okresowy
2. budżet jaki mamy
3. wybór kanału komunikacji wg grupy docelowej, budżetu i skuteczności kanałów dla naszej firmy
4. przygotowanie kampanii i materiałów
5. uruchomienie i monitoring, testowanie
Doceń i poleć nas