Reklama sklepu internetowego – jak zacząć?

Jak zacząć reklamować sklep online – pojawia się jako kolejne pytanie po instalacji platformy sklepu, zorganizowaniu produktów, zdjęć i umieszczeniu ich w aplikacji sklepowej, uruchomieniu płatności, wysyłek, integracji z innymi aplikacjami.

Teraz trzeba zdobyć klientów. Małe firmy nie mają zwykle zbyt wielu funduszy na promocję i reklamę.

Reklama sklepu w Internecie jest tańsza i zwykle odbierana jako mniej irytująca niż w innych mediach, zdecydowanie łatwiejsza do zignorowania (jednym kliknięciem można ją całkiem wyłączyć).

reklama sklepu online

Jest to zdecydowanie odmienna sytuacja niż w wypadku np. reklamy telewizyjnej. W przypadku Internetu około 50% internautów ocenia negatywnie jedynie część reklam, twierdząc jednocześnie, że niektóre z nich lubi. Bardzo negatywnie postrzegana jest sprzedaż danych osobowych.

Skuteczny marketing internetowy w zasadzie nie różni od tradycyjnych działań marketingowych, w których uwagę skupia się głównie na jak najlepszym poznaniu grupy docelowej. Klienci korzystający z sieci są bardzo wymagający i podatni na zmiany. Mając to na uwadze, należy tworzyć materiały reklamowe odwołujące się do jednego pokolenia, płci czy grupy zainteresowań.

REKLAMA SKLEPU ONLINE:

TIP 1

Pamiętaj, że  to kobiety dokonują ponad 80% zakupów. Komunikaty reklamowe mają działać głównie na konsumentki, odpowiadać na ich potrzeby i kusić do wydania wirtualnej gotówki. Prawdą jest stwierdzenie, że kobiety poszukują idealnych rozwiązań, innych niż mężczyźni. Wniosek: reklama sklepu online powinna być skierowana do kobiet.:)

TIP 2

Średnia wieku internautów wynosi ok. 35 lat, ale coraz liczniejszą grupę użytkowników stanowią osoby starsze. Tutaj trzeba pamiętać o dostępności takiej reklamy i oferty dla osób starszych ( tzw. accessibility)

TIP 3

Nastolatki to największa i najbardziej wymagająca grupa internautów. Aby działania marketingowe kierowane do tej grupy były skuteczne, powinieneś połączyć tradycyjne taktyki marketingowe z nietypowymi rozwiązaniami, które przyciągną wymagających odbiorców: kreskówki, gry, viral marketing, wciągające konkursy, świetne video, itd. Potem nastolatek zwraca się do rodziców w sprawie zakupu i mama decyduje ostatecznie, czy warto kupić nowy ciuch, zabawkę czy grę dla swojego dziecka. Okazuje się, że nastolatki są bardzo opiniotwórczy dla swoich rodziców.

TIP 4

Panie spędzają dwa razy więcej czasu na serwisach e-commerce’owych niż panowie i więcej też wydają (mniej więcej o 30%). Jest to o tyle ciekawe, ze kobiety wolą jednak mimo wszystko tradycyjną formę zakupów, gdzie można towar przymierzyć, dokładnie obejrzeć, skorzystać z rady sprzedawcy lub też z towarzyszących kobiecie osób (najczęściej innych kobiet)

TIP 5

Kobiety są bardziej nieufne i krytyczne w stosunku do e-sklepów, płatności elektronicznych, często wiec uprawiają wirtualny „window shopping” – odwiedzają e-sklepy, lecz nie zawsze kupują. Na pewno są bardziej wymagającym klientem, niż mężczyźni.

TIP 6

Szczególnie ważna jest dla nich wiarygodność sprzedawcy oraz to, jak wywiązuje się z obietnic (zwłaszcza odnośnie terminów realizacji). Czytają opinie o sklepie, usługodawcy w internecie, stąd popularność opineo.pl czy innych serwisów fachowcy.pl

TIP 7

Panowie w Internecie kupują dla wygody, panie – dla oszczędności, a więc motywacje są też inne. Czyli promocje, wyprzedaże na ogłoszeniu reklamowym zawsze przyciągną uwagę.

TIP 8

Kobiety konkretny sklep zwykle znajdują przez internetowa wyszukiwarkę, natomiast mężczyźni trafiają tam z porównywarki cen. Czyli – marketing wyszukiwarek SEM ( SEO, AdWords) mają tutaj ogromny sens.

Dane IAB wydatków na reklamę w Europie to potwierdzają: 2011 – SEM – 46,5% wydatków (ciągły wzrost z roku na rok), display (banery) – reszta i spadek z roku na rok udziału.

Wydatki na reklamę efektywnościową w polskim internecie:

rok/udział w rynku/ wartość

2009 10,5 proc. 144,2 mln zł

2010 19,7 proc. 153,5 mln zł

2011 9,0 proc. 175,3 mln zł

2012 Q 8,1 proc. 39,3 mln zł

Źródło: IAB, PwC
 

Reklama sklepu online – jak zacząć

Określamy:

1. cel reklamy – krótko i długo okresowy

2. budżet jaki mamy

3. wybór kanału komunikacji wg grupy docelowej, budżetu i skuteczności kanałów dla naszej firmy

4. przygotowanie kampanii i materiałów

5. uruchomienie i monitoring, testowanie

Nasze inne wpisy

Zgoda na pliki cookie z Real Cookie Banner Skip to content