Segmentacja rynku w Google Analytics dla eCommerce

Segmentacja rynku jest podstawowym narzędziem używanym w marketingu i w eCommerce. Google Analytics, CRM i marketing automation posiadają bardzo ciekawe narzędzia do tworzenia segmentów użytkowników, klientów czy leadów.

Tutaj zajmę się Google Analytics i jego narzędziem do segmentacji.

Co to jest Segmentacja rynku

Wg Wikipedia i ekonomicznych książek – jest to procedura dokonania podziału rynku na względnie jednorodne grupy konsumentów, które z uwagi na podobieństwo cech ujawniają podobny popyt, w celu przygotowania produktu wychodzącego naprzeciw ich potrzebom, a w konsekwencji uzyskania przewagi rynkowej.

Czyli w przypadku sklepu – chodzi o próbę znalezienia odpowiedzi, kto jest zainteresowany ofertą Twojego sklepu internetowego czy strony.

Google Analytics i segmentacja

Google Analytics zmienia się ostatnio dość dynamicznie, zmienia interfejs oraz dodaje nowe funkcje regularnie co kilka tygodni.

Segmentacja istnieje od wielu lat, jednakże nie każdy z niej korzysta, gdyż wymaga to trochę wiedzy, a potem regularności w sprawdzaniu i analizowaniu ruchu. Jest to bardzo dobre narzędzie, szczególnie przy mierzeniu skuteczności kampanii czy użyteczności dla grup klientów.

Umożliwia ona wyodrębnianie i analizowanie ruchu w serwisie internetowym wg segmentów.

Można wybierać spośród wstępnie zdefiniowanych segmentów, np. „Ruch płatny” czy „Odwiedziny z konwersjami”, lub tworzyć własne segmenty za pomocą elastycznego, prostego narzędzia do tworzenia segmentów. Następnie można zastosować jeden lub kilka takich segmentów do danych bieżących lub historycznych, a nawet bezpośrednio porównywać ze sobą w raportach skuteczność segmentów. Jesteśmy przekonani, że polubisz tę funkcję.

Google Analytics dla eCommerce polecam następującą segmentację:

1. Segmentacja według źródła ruchu
2. Segmentacja według typu użytkownika odwiedzającego sklep
3. Segmentacja według lokalizacji / geografii
4. Segmentacja według oglądanej treści
5. Segmentacja według typu strony docelowej
6. Segmentacja wg podejmowanego działania
7. Segmentacja według wartości (Value)
8. Segmentacja według danych demograficznych.
9. Segmentacja przez zaangażowanie
10. Segmentacja według platformy technologicznej

Zalety:

  • Zaawansowana segmentacja umożliwia podział wszystkich danych o użytkownikach zgromadzonych przez Google Analytics na łatwe do ogarnięcia porcje.
  • Istnieje możliwość wyboru spośród zdefiniowanych wstępnie segmentów niestandardowych lub łatwego tworzenia własnych segmentów.
  • Można zastosować dany segment do całego historycznego ruchu w witrynie, by przeanalizować dane i uzyskać cenne wskazówki, jak udoskonalić przyszłe kampanie i zwiększyć komfort użytkowników.

Jak korzystać z zaawansowanych segmentów w Google Analytics

Pierwszą metodą korzystania z segmentów w Google Analytics jest porównywanie skuteczności segmentów.

W każdym z segmentów, które stosujesz szczegolnie w Google Analytics dla ecommerce, do raportu dodawany jest dodatkowy wiersz, który możesz porównać z wydajnością całej witryny i innych segmentów.

  1. Po zastosowaniu segmentu, możesz przejrzeć miary wielkości, zaangażowania i wygenerowanej wartości i porównać je z innymi segmentami lub średnią w witrynie, aby ustalić, dlaczego niektóre segmenty osiągają lepsze wyniki niż inne.
  2. Jako przykład porównania wydajności, w tym przypadku w przypadku słowa kluczowego 2 segment wyszukiwania naturalnego jest nieco gorszy od początkowego zaangażowania w witrynę (co widać po odbiciu i czasie w witrynie w stosunku do segmentu naturalnego, tak więc marketer będzie chciał sprawdź, dlaczego na przykład słowo kluczowe przenosi użytkownika do strony głównej, a nie do strony docelowej dostosowanej do jego potrzeb, więc zaangażowanie nie jest tak dobre.
  3. Możesz również zobaczyć preferencje dla określonych rodzajów treści lub produktów dla odwiedzających o różnych cechach, co jest niezwykle przydatne. Na przykład odwiedzający po raz pierwszy odwiedzają witrynę “O nas” o wiele więcej, więc może nie robimy wystarczająco dobrze, aby wyjaśnić naszą propozycję wartości na stronie lub powinniśmy pracować nad ulepszeniem “O nas”, aby pokaż nasz apel?
  4. Innym sposobem wykorzystania segmentacji rynku jest wybranie jednego segmentu, który następnie odfiltrowuje wszystkie pozostałe odwiedziny w podobny sposób, jak utworzenie nowego profilu. Na przykład możesz wybrać pojedynczy segment Nowi użytkownicy lub Powracający użytkownicy, aby zrozumieć ich zachowanie. Dla powracających użytkowników, którzy zwracają bezpośrednio, możesz zobaczyć, które strony najczęściej odwiedzają, na których są oznaczone jako ulubione treści dla powracających gości, z których stron wychodzą i tam możesz zastosować popup czy ofertę dla zatrzymania klienta – kłania się marketing automation

Wskaźniki warte monitorowania dla całego sklepu internetowego oraz segmentów:

  • Współczynnik konwersji. Oczywiście współczynnik konwersji jest miarą, której wszyscy dbają najbardziej. Znaczenie tego wskaźnika to nie tylko śledzenie odsetka użytkowników, którzy już dokonali zakupu, ale także śledzenie tego, co sprawia, że nowi gracze płacą za produkty lub usługi. W takim przypadku dane dotyczące współczynnika konwersji można wykorzystać do projektowania rozwiązań zwiększających zaangażowanie i sprzedaż w każdym segemencie potencjalnych klientów
  • Wizyty w witrynie. Liczba odwiedzających witrynę jest zdecydowanie ważna, ale tylko jeśli masz 100-procentowy współczynnik konwersji. Jednak nadal ma to znaczenie, szczególnie przy kampaniach marketingowych, celowych.
  • Wyświetlenia strony. To wspaniale, że użytkownicy często odwiedzają Twoje strony, ale to naprawdę nie znaczy, że wszystkie te wizyty powodują zakupy. Trzeba sprawdzić, co jest wyświetlane i z jakiego kanału komunikacji, z jakiej kampanii.
  • Liczba polubień mediów społecznościowych. Jest to swego rodzaju uznanie ze strony klientów, ale często nadal nie są gotowi, by dać ci pieniądze. Czasami jednak w przypadku kampanii brandowych, wizerunkowych, budowania wizerunku marki, B2B i kampaniach na Linkedin czy Instagramie, ma to duże znaczenie w połączeniu oczywiście z innymi wskażnikami, ta cyfra może dać sporo informacji.
  • Czas spędzony w witrynie nie ma znaczenia, chyba że kończy się konwersją.
  • UżytecznośćWskaźniki użyteczności mogą pomóc w śledzeniu czasu spędzanego przez użytkownika w wykonywaniu zadania i mierzyć wskaźnik skuteczności zadania, łatwość obsługi i inne przydatne rzeczy.
  • Zaangażowanie – ile osób wchodzi w interakcję ze stroną internetową, jak dobrze się z tym czują i ile uwagi poświęcają temu serwisowi. Dane o zaangażowaniu w połączeniu z innymi przydatnymi danymi, takimi jak czas, przewijanie i odsłony, mogą pomóc śledzić spójne wzorce działań użytkowników.

Podsumowanie

Segmentacja rynku w Google Analytics może być kolejnym narzędziem porównawczym do Twoich segmentów w CRM i w narzędziach marketing automation, które także zbierają podobne dane o klientach.

Pamiętać należy też o RODO czy GDPR, które to zmiany prawne dają możliwość usunięcia danych klienta z GA czy CRM, co może zaburzyć statystyki i raporty segmentcji rynków.

Zobaczymy, jak zareaguje na to rynek i jak będą wyglądać raporty z ruchu na stronach.

Poznaj inne artykuły

Zgoda na pliki cookie z Real Cookie Banner Skip to content