(Last Updated On: 27 kwietnia 2018)

Segmentacja rynku powinna być wykonana przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań informatycznych, aby uniknąć różnych wpadek przy tworzeniu szablonu sklepu czy grafik.

Segmentacji rynku społeczności internetowej można dokonać w oparciu o następujące kryteria:

odnoszące się do konsumenta:

  • społeczno-ekonomiczne  – takie jak wykształcenie, dochody, zawód,
  • demograficzne – czyli wiek, płeć, status rodzinny, narodowość,
  • psychograficzne – czyli styl życia, aktywność, zainteresowania itp.;

odnoszące się do produktu i jego zakupu:

  • wzorce konsumpcji,
  • warunki zakupu (rodzaj sklepu, czas i częstotliwość zakupu),
  • oferowane korzyści.

Użytkownicy Internetu są wymagającymi klientami.

Każdy właściciel firmy, który zadaje sobie pytanie, jak przyciągnąć większą ilość klientów do swojej strony internetowej, powinien umieć przede wszystkim określić swoją grupę docelową. Przykład segmentacji kobiet:

segmentacja rynku

Skupię sie na dwóch ważnych wyznacznikach dot. klientów: płci oraz wieku.

Płeć

Początkowo wśród internautów znacznie przeważali mężczyźni, jednak w tej chwili kobiety stanowią już blisko 51% aktywnych użytkowników Internetu ( Badanie NetTrack )

Bez względu na wiek, kobiety korzystają z sieci przede wszystkim po to, żeby zaoszczędzić czas i pieniądze. Doceniają dostępność danego produktu w ciągu całej doby oraz możliwość szybkiego i łatwego porównania cen różnych produktów bez presji dokonania zakupu. Dużym zainteresowaniem wśród kobiet cieszą się strony internetowe firm finansowych oraz motoryzacyjnych,  witryny poświęcone wyłącznie tematyce kobiecej oraz strony poświęcone edukacji, zdrowiu i rodzinie.

Jeśli więc Twoja firma chce dotrzeć ze swoją ofertą do kobiet, zdecydowanie powinna upewnić się, czy jej witryna zawiera treści, które zainteresują tę grupę docelową.

Mężczyźni – podobnie jak kobiety – doceniają w sieci możliwość zaoszczędzenia czasu oraz fakt, że mogą kupować przez całą dobę. Mężczyźni w sieci poszukują głównie informacji – najczęściej gospodarczych oraz sportowych. Ponadto często dokonują zakupów w sklepach internetowych sprzedających oprogramowanie, muzykę, książki i filmy. Panowie używają sieci również do komunikowania się poprzez liczne fora internetowe.

Wiek

Przeciętny wiek internauty od początku istnienia sieci praktycznie nie zmienia się. Wśród internautów dominują osoby w wieku 25-39 lat (40proc.), a tuż za nimi plasują się osoby w wieku 15-24 lat (27proc.). Osoby w wieku 40-59 lat stanowią 28 proc., a 60 lub więcej lat – 6 proc.

Nie oznacza to jednak, że nie zachodzą w ogóle żadne zmiany w strukturze wiekowej. Coraz większe zainteresowanie Internetem widać u najmłodszej grupy użytkowników, czyli dzieci. Jednocześnie zwiększa się odsetek osób starszych, które zapoznają się z możliwościami globalnej sieci. Średnia wieku internautów wynosi około 35 lat.

Chociaż pozornie wydaje się, że Internet jest zdominowany przez młodzież, coraz więcej osób starszych zaczyna aktywnie udzielać się w wirtualnym świecie. Według różnych szacunków około 22% gospodarstw domowych, które są przyłączone do sieci internetowej, należy do osób w wieku od 55 do 64 lat. Szacuje się, że odsetek ten będzie się stale zwiększał. Co istotne, dochody osób starszych są regularne i należą, wbrew pozorom, do wyższych od najniższej krajowej, co stanowi atrakcyjny cel dla firm internetowych.

Tak więc trzeba zastanowić się do kogo ma trafić oferta naszego sklepu:

– czy sprzedajemy produkty luksusowe czy masowe

– czy produkty dla mlodzieży

W zależności od wyboru naszej grupy docelowej w następnej kolejności wybieramy produkty, które będziemy sprzedawać, a potem zastanawiamy się nad naszą konkurencją i otoczeniem.

Na sam koniec zaczyna się cała zabawa z budową i promocją sklepu, naszej marki i pozycji.

 

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *