(Last Updated On: 2 kwietnia 2019)

Budujemy sklep internetowy

Bardzo często firmy, które prowadzą standardowy stacjonarny sklep myślą o rozszerzeniu kanałów sprzedaży. Postanowiłam zaktualizować mój wpis z 2012 roku.

Obecnie w 2019 roku sprzedaż online to już jest praktycznie standard.

start z e-commerce

W ciągu ostatnich 7 lat eCommerce zmieniło się zasadniczo. Nie jest już to żadna innowacja, a normalny kanał sprzedaży, który nie ogranicza się tylko posiadania własnego sklepu internetowego. Obecnie sprzedaż online odbywa się w wielu miejscach: Instagram, Facebook, Amazon, Etsy, Jet, czy w lokalnych portalach takich jak Allegro.

Wybór rozwiązania sklepu jest skomplikowany.

Poniższe pytania pomogą zebrać pomysły i potrzeby:

  1. Czy zawsze jest to dobre rozwiązanie? W Polsce jest kilkadziesiąt tysięcy takich sklepów? Jak się wyróżnić? Jak klient może nas znaleźć w tym gąszczu? Budujemy sklep online z unikatową ofertą czy kopia stacjonarnego sklepu?
  2. Czy nie będzie to kanibalizowaniem normalnego stacjonarnego sklepu?
  3. Jaką strategie zbudować, aby to nie była konkurencja, a piękne dopełnienie naszej obecnej działalności?
  4. Czy stać nas będzie na promocję online?
  5. Ile czasu i jakie koszty są związane z obsługą takiego sklepu? czy możemy użyć naszych pracowników do obsługi?
  6. Czy powinniśmy od samego początku i czy można połączyć sklep z naszym systemem CRM, księgowym, fakturowym, magazynowym?
  7. Czy myślimy o poszerzeniu naszej działalności na serwisy aukcyjne i social network? itd…
  8. Czy wykonujemy w pełni dopasowany sklep internetowy, czy korzystamy z gotowych aplikacji lub platform e-commerce? Może to nam wystarczy?
  9. Czy integrujemy sklep internetowy z hurtowniami, drop-shipping, a może z Aliexpress czy Alibaba?
  10. Czy może tworzymy aplikacje na smartfony, aby łatwiejsza był obsługa?
  11. Jaki mamy budżet na budowę i utrzymanie sklepu?
  12. Czy mamy zespół do obsługi zamówień, czy trzeba kogoś zatrudnić?
  13. Czy mamy budżet na promocję tego kanału sprzedaży?

Z mojego doświadczenia okazuje się, że właściciele przyszłych sklepów zapominają o zadaniu sobie tych pytań i odpowiedzi na nie.

Sama decyzja, że budujemy sklep online nie wystarczy, bo w około jest całe mnóstwo podobnych sklepów, a wiele z nich bankrutuje po pół roku działalności bez odpowiedniej strategii i budżetu na promocje i działanie techniczne sklepu

Wiem, że może to wynikać z braku znajomości tematu i wiedzy.

W trakcie budowy sklepu internetowego może mieć to kluczowe znaczenie przy wyborze rozwiązania i związanymi z nim potrzebnymi inwestycjami.

Zgłaszają się do mnie też takie firmy, które chcą po prostu zbudować sklep, ale nie wiedzą jak podejść do tego tematu.

Nasze proces konsultacji wygląda następująco:

  1. Na początku zaczynamy od analizy potrzeb klienta odnośnie budowy sklepu internetowego (konsulting strategiczny, taktyczny i operacyjny), która doprowadza do stworzenia specyfikacji zapytania ofertowego.  Nie trzeba chyba dodawać, że zaangażowanie do projektu zespołu konsultantów o tak dużych kompetencjach i ekspertyzie będzie miało istotny wpływ na koszty. Ten element może mieć jednak kluczowy wpływ na sukces całego projektu.
  2. Kolejnym etapem jest znalezienie najlepszego rozwiązania e-commerce dla klienta, dostosowanego do jego budżetu i planów na przyszłość.
  3. Bez informacji o budżecie i planach nie ma mowy o przedstawieniu rozwiązania. Tutaj potrzebna jest nić zaufania biznesowego.

Nie da się wykonać przysłowiowego „mercedesa” z budżetem na „malucha”.

Po przedstawieniu rozwiązania zaczynamy planować projekt budowy sklepu internetowego.

Oto zakres prac potrzebnych do wykonania sklepu internetowego:

  1. Licencje (system operacyjny, baza danych, aplikacja, hosting)
  2. Prace analityczne (lub osobno analityczne i usability)
  3. Prace graficzne (szablon, logo, animacje, bannery, itp.)
  4. Prace webmasterskie (cięcie grafik do HTML, składanie serwisu)
  5. Prace programistyczne (w tym integracje z zewnętrznymi systemami księgowymi, magazynowymi, aukcjamo online, płatnościami, analitycznymi, etc.)
  6. Testy wydajnościowe i funkcjonalne
  7. Badania z użytkownikami (o ile taki element jest zakładany)
  8. SEO
  9. Promocja i reklama serwisu
  10. Kierowanie projektem (procentowy składnik sumy wcześniejszych wartości)

A teraz zacytuję artykuł Pawła Szymczyka z magazynu Proseed nr 5/11 str. 10, który przedstawia koszty wykonania skrojonego na miarę sklepu bez wykorzystania darmowych aplikacji i szablonów, chcąc w ten sposób uzmysłowić koszt „mercedesa” e-commerce:

Profesjonalne wdrożenie eCommerce w firmie będzie z kolei wymagać w przybliżeniu (mam na myśli ilość miesięcy roboczych, a nie czas wykonania):

  • 1 miesiąc pracy projektanta interakcji
  • 1 miesiąc pracy specjalisty usability
  • 1 miesiąc pracy zespołu kreatywnego nad grafiką
  • 1 miesiąc pracy webmastera nad cięciem grafiki i jej testowaniem pod różnymi przeglądarkami
  • 2 miesiące pracy programisty nad wdrożeniem dedykowanych modułów
  • 1 miesiąc pracy programisty nad integracjami z systemami zewnętrznymi
  • 1 miesiąc pracy testera
  • 1 miesiąc pracy programisty na wprowadzenie poprawek
  • 1 miesiąc pracy project managera
  • 1 miesiąc pracy programisty na poczet przyszłych modyfikacji systemu – utrzymanie sprawności działania

Zaangażowanie zespołu, który zapewni zrealizowanie wszystkich wymienionych punktów to łącznie 11 miesięcy roboczych. Biorąc pod uwagę wynagrodzenie w branży i koszt utrzymania miejsca pracy (uśredniając powiedzmy, że to koszt dla firmy 8000-15000 zł), to jak widać koszt wdrożenia wynosi już 88 000-120 000 zł. Nie ma w tym magii, każda wartość generowana dla klienta ma swoją cenę. Jeśli klient oczekuje wysokich parametrów związanych z jakością, niezawodnością, innowacyjnością – dostarczenie ich musi bazować na budowaniu szerokich kompetencji, a to wiąże się z kosztami.

Na drugiej szali znajduje się sklep internetowy zbudowany na darmowym Prestashop czy Opencart:

  1. klient wie czego chce i oczekuje zbudowania prostego sklepu bez integracji z zewnętrznymi systemami
  2. 2 tyg. pracy programisty nad dostosowaniem aplikacji do wymagań klienta
  3. 2 tyg. pracy nad skrojeniem i dostosowaniem szablonu sklepu
  4. następne 6 miesięcy pracy nad usuwaniem pojawiających się usterek sklepu związanym z Open Source aplikacji sklepu.
  5. 2 tygodnie – zarządzanie projektem

Tutaj też zastosuje podobne założenie – 12000 PLN jako średni koszt pracownika IT w Polsce ( 2018) – cena takiego prostego sklepu – to 15,000 -20,000 PLN netto plus dodatkowe koszty, które mogą pojawić po upływie gwarancji ( średnio 2-3 miesięcznej gwarancji)

Mam nadzieję, że ten artykuł okaże się przydatny przy podejmowaniu decyzji, czy budujemy sklep online czy może spróbujemy innego rozwiązania jak aukcje, czy platformy e-commerce.

Zapraszamy do skorzystania z naszych usług Digideo firma konsultingowa w e-commerce

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Sprawdź inne artykuły

budowa sklepu internetowego
zarzadzanie projektem z zespołem rozproszonym
pomoc online w wyborze produktu
reklama sklepu online
wymagania projektowe