Personalizacja wyszukiwania w Magento 2 Elasticsearch

W dzisiejszym e-commerce kluczowe jest nie tylko to, czy klient coś znajdzie – ale jak szybko i jak trafnie system to zaprezentuje. Magento 2, w połączeniu z Elasticsearch, oferuje potężne możliwości personalizacji i optymalizacji procesu wyszukiwania produktów. Jeśli jeszcze dołożymy AI, to okazuje się, że takie wyszukiwanie przynosi jeszcze większe korzyści użytkownikowi.

🔍 Znaczenie wyszukiwarki w e-commerce: Kluczowe statystyki z Algolia 2024

📈 Zachowania użytkowników

  • 69% klientów rozpoczyna zakupy od paska wyszukiwania na stronie sklepu
  • 43% użytkowników od razu korzysta z wyszukiwarki po wejściu na stronę sklepu
  • Do 30% odwiedzających korzysta z wewnętrznej wyszukiwarki sklepu

💰 Wpływ na konwersję i przychody

  • Klienci korzystający z wyszukiwarki są 2–3 razy bardziej skłonni do zakupu niż ci, którzy z niej nie korzystają .
  • 14% całkowitych przychodów pochodzi od użytkowników korzystających z wyszukiwarki .
  • Na przykład, konwersja na Amazon wzrasta z 2% do 12% po użyciu wyszukiwarki, co stanowi 6-krotny wzrost .

🚨 Konsekwencje słabej wyszukiwarki

  • 12% użytkowników opuszcza stronę i przechodzi do konkurencji po nieudanym wyszukiwaniu
  • 80% klientów opuszcza stronę marki z powodu słabej funkcji wyszukiwania
  • 72% sklepów internetowych nie spełnia oczekiwań użytkowników w zakresie wyszukiwania

Dlaczego Elasticsearch?

Elasticsearch to nowoczesna, rozproszona wyszukiwarka oparta na Apache Lucene. Magento 2 od wersji 2.4 wymaga Elasticsearch jako domyślnego silnika wyszukiwania (zamiast wcześniejszego MySQL Fulltext Search).

Korzyści:

  • błyskawiczne indeksowanie i wyszukiwanie,
  • obsługa sugestii, fuzziness (literówek), wagowania wyników,
  • skalowalność i stabilność przy dużych katalogach produktowych.

Personalizacja wyszukiwania w Magento 2 Elasticsearch

Proces wyszukiwania w Magento 2 Elasticsearch

1. Indeksowanie danych

Magento tworzy indeks produktów, ich atrybutów i treści do Elasticsearch. To jest podstawowy proces w Magento istniejący od samego początku. Tutaj jednak tworzy się indeks specjalnie dla Elastic Search. Nasi klienci używają Open Search na AWS, gdzie można sprawdzać, jak wiele dokumentów jest zaindeksowanych, można usuwać i dodawać kolejne indeksy.

2. Zapytanie użytkownika

Klient wpisuje frazę w wyszukiwarkę na stronie sklepu. Zwykle są to dwa lub trzy słowa. W Magento można ustawić wagę poszczególnych atrybutów używanych w wyszukiwaniu, jak SKU, nazwa produktu, marka, producent, kolor, rozmiar, i inne. Elastic Search będzie to respektował w podawaniu wyników zapytania.

3. Przetworzenie zapytania

Elasticsearch analizuje zapytanie, stosując reguły fuzziness, boosting i sugestie.

4. Zwrócenie wyników

Wyniki są oceniane i sortowane według trafności (score), a następnie zwracane do Magento.

5. Personalizacja wyników (jeśli aktywna)

np. na podstawie historii użytkownika, lokalizacji, popularności produktów.

Personalizujące wtyczki do wyszukiwania z Elastic Search Magento 2

Oto popularne rozszerzenia, które znacząco rozszerzają funkcjonalność natywnego Elastic Search w Magento:

PluginGłówne funkcje Cena (USD)
ElasticSearch Suite – MirasvitSynonimy, auto-complete, promowanie produktów, raporty wyszukiwania od $169
Advanced Search – MageworxFuzziness, wyszukiwanie w atrybutach niestandardowych, sortowanie trafnością od $149
ElasticSearch Search Autocomplete – AmastyPodpowiedzi kategorii, tagów, CMS, szybkie wynikiod $209
Algolia for Magento 2 (alternatywa)Błyskawiczne wyniki, live search, AI rankingFreemium (SaaS)
Searchanise Smart Search (SaaS)Błyskawiczne wyszukiwanie + analitykaod $49/mies

Wydajność: Natywny Elasticsearch Magento 2 vs Wtyczki

Na podstawie testów i benchmarków udostępnionych przez dostawców:

Wtyczki skracają czas nie tylko dzięki optymalizacji zapytań, ale też oferują lepsze UX – np. instant preview, filtrowanie i sortowanie w czasie rzeczywistym, a nawet uczenie maszynowe (Algolia).

Typ wyszukiwania Średni czas odpowiedzi (dla katalogu 10 000 produktów)
Natywne Magento 2 + Elasticsearch~0.6–0.9 sekundy
Mirasvit ElasticSearch Suite
~0.3–0.5 sekundy
Amasty Autocomplete + Elasticsearch~0.4 sekundy
Algolia (z cache CDN)~0.1–0.2 sekundy

Jak wdrożyć personalizację wyszukiwania w Magento 2 Elasticsearch?

1. Zainstaluj i skonfiguruj Elasticsearch (Magento 2.4+ wymaga go).
2. Wybierz i zainstaluj rozszerzenie – rekomendujemy Mirasvit lub Amasty.
3. Skonfiguruj reguły personalizacji – np. boosting dla bestsellerów lub sezonowych produktów.
4. Dodaj reguły synonimów i fuzzy search – by wspierać różne sposoby pisania.
5. Analizuj i optymalizuj na bieżąco – korzystaj z wbudowanych raportów wyszukiwania.

Podsumowanie

Wyszukiwanie to jeden z najważniejszych elementów konwersji w sklepie Magento 2. Dzięki Elasticsearch oraz dedykowanym wtyczkom możesz:

  • znacząco skrócić czas odpowiedzi,
  • lepiej dopasować wyniki do intencji użytkownika,
  • poprawić konwersję i zadowolenie klientów.

Gotowy, aby zacząć?

Zorganizujmy spotkanie, żeby to omówić.

Chętnie omówimy wszystkie aspekty Twojego biznesu e-commerce.

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Nasze artykuły

sklep internetowy Woocommerce na Wordpress
jak stworzyc liste wymagan projektowych
piekna pogoda w e-commerce
ifirma integracja z ecommerce
budowa sklepu internetowego