konsulting – doradztwo biznesowe, konsulting marketingowy

Jak stworzyć i wypromować sklep internetowy

Jak stworzyć i wypromować sklep internetowy – to bardzo częste pytanie od moich klientów.

W sumie rozpoczęcie działalności e-commerce można zacząć od następujących elementów:

  • konto hostingowe www – miejsce, gdzie można umieścić stronę www firmy, sklep internetowy itp. Najlepiej, aby takie konto w firmie hostingowej lub na własnych serwerach webowych obsługiwało skrypty napisane w PHP, Perl lub dot.net ASP oraz posiadało dostęp do bazy danych – MySQL, MSSQL czy innej, z której będzie korzystać sklep online

start z e-commerce

  • komercyjna domena, pod którą umieszczony będzie serwis firmy lub sklep online. Dobrym rozwiązaniem jest wybranie domeny, która ma łatwą do zapamiętania nazwę. Powinna też być powiązana z dzialalnością sklepu i regionem, w którym działa. Najlepsze dla sklepów ze względu na pozycjonowanie SEO są domeny krajowe .pl czy com.pl.
  • projekt serwisu – możesz wykorzystać gotowe szablony (często nieodpłatnie udostępniane w sieci) lub zamówić rozwiązanie skrojone na miarę, które jest droższe, ale dostosowane do wymagań Twojej firmy i planów na rozwój. Warto pooglądać konkurencyjne sklepy z Twojej dziedziny oraz najlepsze sklepy w sieci. Serwis powinien też  być dostosowany do Twojej grupy docelowej. Mlodzież będzie oczekiwać znacznie innej budowy i grafiki w sklepie niż ludzie po 50-tce.
  • system  płatności – w najprostszej postaci jest to konto bankowe, na które firma będzie przyjmować przelewy. Dobrym rozwiązaniem jest zastosowanie dostepnych systemów płatności Paypal, platnosci.pl, etc.
  • oprogramowanie sklepu – oparte na bazie danych i wsparte autoresponderem, który przypomina o  płatnościach, promocjach, może wysyłać newslettery, może być zintegrowane z Twoim systemem księgowym, fakturowania czy systemem magazynowym . Warto sprawdzić czy takie funkcjonalości istnieją w wybranym przez Was silniku sklepu lub czy na tym etapie są Wam potrzebne. Wiele sklepów działa bez integracji z zewnętrzymi systemami.

Jakie wybrać oprogramowanie sklepu internetowego

  1. platformy e-commerce – np. iai-shop.com, i-sklep.pl, home.pl
  2. gotowe programy sklepowe oparte na open sourcowych rozwiązaniach- sote.pl, e-store.pl
  3. darmowe sklepy Open Source – np. Opencart, Magento, OsCommerce, Woocommerce, Prestashop, ale tutaj potrzebny jest developer
  4. aukcje internetowe np. allegro.pl, e-bay.pl – gdzie można praktycznie od razu zacząć sprzedawać
  5. pasaże handlowe – dawanda.com, http://www.twojpasaz.pl/, ceneo.pl, etsy.com
  6. budowa sklepu od podstaw w wybranym języku oprogramowania – tzw. rozwiązanie dedykowane

Każde rozwiązanie ma swoje wady i zalety.

Start z e-commerce – najszybciej:

Najtańsze i najszybsze do wprowadzenia przy start up sklepu są aukcje internetowe. Allegro ma wiele widgetów, które umożliwiają fajne zarządzanie takim sklepem, zamówieniami i klientami.

Drugie w kolejności  to platformy e-commerce, ale koszty abonamentowe i brak mozliwości pełnej administracji sklepem może być w dłuższym terminie nieciekawym rozwiązaniem. Natomiast mamy tutaj  od razu dostęp do najpewniejszych rozwiązań, wtyczek, wielu szablonów i stałej opieki informatyków.

Osobiście wolę rozwiązania tzw. standalone, czyli sklep, który tworzymy na zamówienie, którym można w pełni zarządzać, planować zmiany, modyfikować.

Tutaj opcje: gotowe sklepy Open Source lub budowa od podstaw całego sklepu dają fajne możliwości, ale są najbardziej kosztowne na start z e-commerce.

 

Jak wypromować sklep internetowy?

W idealnym świecie, właściciela sklepu powinna interesować tylko sprzedaż, a działania związane z reklamą sklepu w internecie, takie jak promowanie strony w wynikach naturalnych i płatnych wyszukiwarek, na stronach branżowych, obsługa social media oraz projektowanie graficzne i budowa wizerunku sklepu, powinny zostać zlecone firmie lub firmom zewnętrznym, co nie zawsze jest prawdą. My Polacy lubimy robić wszystko sami.

Tak naprawdę nasz sklep potrzebuje ludzi od:

  • użyteczności stron internetowych – czy są przyjazne, łatwe w obsłudze
  • optymalizacji sklepu pod kątem wyszukiwarek
  • SEO-copywritingu (umiejętnego tworzenia tekstów dla wyszukiwarek) – to już wyższa szkoła jazdy. Proponuję zapoznać się ze szkoleniami Hubspot po angielsku, które są za darmo i pomogą rozwiać wątpliwości.
  • pozycjonowania strony
  • obsługi AdWords i Analytics
  • obsługi social media (FB, G+,Twitter,YouTube i innych serwisów społecznościowych)
  • osobę od growth hacking, lead marketingu – trochę po angielsku, ale w sumie chodzi o pomoc w tworzeniu listy potencjalnych klientów, zbieraniu jak największej liczby poprawnych adresów mailowych, do poźniejszych akcji sprzedażowych
  • oprogramowania i rozbudowy sklepu
  • wdrożenie automatyzacji marketingowych – czyli crm, email, rozmowy telefoniczne, opieka nad porzuconymi koszykami, zarządzanie sprzedażą w jednym rozwiązaniu – więcej tutaj.

Zwykle proponujemy klientom dwie formy współpracy:

Zlecenie powyższych elementów firmie lub firmom zewnętrznym jest tak naprawdę w dłuższej perspektywie większą oszczędnością niż otworzenie swojego pierwszego darmowego sklepu i uczenie się wszystkiego od początku na własnych błędach.

Jednakże decyzja zależy od Was.