Jednym z elementów optymalizacji sklepu online jest polepszenie procesu zakupu produktu, w tym pomoc online w wyborze produktu, a co z tym się wiąże stworzenie dobrego algorytmu wyboru różnych atrybutów.
Brzmi bardzo matematycznie, ale tak naprawdę każda aplikacja wymaga posiadania takiego algorytmu i logiki działania.

Dlaczego pomoc online czy dobry konfigurator są ważne w sklepie internetowym?

  1. zwiększa konwersję sprzedaży, czyli sprzedaż
  2. zwiększa satysfakcję klienta i lojalność
  3. producentowi czy sprzedawcy ułatwia zarządzaniem produktem, bo wie jakie cechy są ważne i dominujące, pokazuje jakie są potrzeby klientów i czy te produkty je zaspokajają
  4. i na koniec pomaga zarządzać planami produkcyjnymi i magazynowymi w połączeniu ze sklepem online.

Dobra wiadomość! Standardowe rozwiązania pomocy istnieją już w platformach sklepowych.

Wiele sklepów online posiada proste wbudowane elementy pomagające w konfiguracji produktów zarówno dla klienta online, jak i dla producenta do obsługi sprzedaży i magazynu. Magento czy Opencart mają wiele możliwości dodawania konfiguracji produktów i budowy zaawansowanych wyszukiwarek. Istnieją też gotowe pluginy  jak Advanced Product Options.

Wprowadziliśmy to rozwiązanie na stronę sklepu Portobr.net.

Zaawansowane narzędzia pomocy online – własne lub korzystając z aplikacji innych firm jak IGoDigital

Niestety nie są to tanie narzędzia. Wymyślenie fajnego algorytmu i silnika zajmuje trochę czasu. Oczywiście nie powinniśmy zapominać o user interface, czyli o graficznej oprawie i użyteczności, która ma bardzo duże znaczenie dla klienta. Ceny zaczynają się od 30 tys. USD.

Oto kilka przykładów:

  • Pracując w Nokia po raz pierwszy zetknęłam się z takim konfiguratorem wyboru właściwego telefonu dla siebie ok. 2002 roku. Chyba wszyscy pamiętają to narzędzie. Taka pomoc online była świetnym rozwiązaniem.
  • W przypadku Procter&Gamble takie narzędzia wyboru właściwego produktu znajdują się na stronach kremów kosmetycznych jak Olay czy SKII. Byłam managerem projektu wprowadzania tego rozwiązania w 2011 roku na kilku lokalnych stronach Olay.

    Olay for you - konfigurator produktu

    Olay for you – konfigurator produktu

Przy setkach produktów dedykowanych dla wielu klientów o różnych cechach takie narzędzia pomocy online umożliwiają dobry wybór produktu jak również satysfakcję klientki z wyboru. I o to właśnie chodzi, żeby klient powrócił i znowu dokonał zakupu.

  • Trueandco, producent kobiecej bielizny osobistej wprowadził podobne rozwiązanie w swoim sklepie online, ułatwiające wybór bielizny, wzoru, kroju, stylu i na sam koniec rozmiaru. Wyniki są zapisywane i wysyłane na maila, a oferta sklepu jest już gotowa na sam koniec quizu, w bardzo przejrzystej i delikatnej formie. Naprawdę fajne narzędzie.

przed:

True & Co jaki jest kształt twoich piersi

True & Co jaki jest kształt twoich piersi

po:

True & Co - rekomendacja konfiguratora - pomoc online

True & Co – rekomendacja konfiguratora

Obecnie wszystkie sklepy stosują takie rozwiązania.

Podsumowując – pomoc online w wyborze produktu to:

  1. Dobry filtr atrybutów produktu, który umożliwia w prosty sposób znalezienie tego czego szukamy. Wymaga to sporo pracy przy tworzeniu produktów w sklepie, ale potem naprawdę pomaga w sprzedaży
  2. Dobra wyszukiwarka produktów na stronie w podglądem produktów lub kategorii produktów
  3. Okienko z chatem czy komunikatorem, gdzie można szybko zadać pytania odnośnie produktu czy usługi
  4. specjalna aplikacja bazująca na kwestionariuszu z pytaniami i odpowiedziami jak w przypadku Olaj

Nasze inne wpisy

Zgoda na pliki cookie z Real Cookie Banner Skip to content