technologia – wybór technologii w internecie, programowanie PHP, dot.net, java, javascript

Wskazówki do lepszej optymalizacji strony

Wskazówki do lepszej optymalizacji strony to efekt ostatnich zmian algorytmów wyszukiwania Google.

Po zwykłym cotygodniowym przeglądzie prasy  natknęłam się na ciekawy artykuł z MOZ. Przedstawiam krótkie streszczenie i parę słów od siebie poniżej jako wskazówki do lepszej optymalizacji strony.

Okazuje się, że słowa kluczowe są nie tylko ważne i chyba coraz bardziej ważne, ze względu na przeniesienie wagi na zawartość strony, tzw. content management, a nie linkowanie z dziwnymi stronami.

Google mówi o max. 100 linkach zewnętrznych i wewnętrznych na danej stronie jako poprawne. Jeszcze kilka miesięcy temu można było spokojnie mieć do 500 linków zewnętrznych. Teraz takie strony są pod lupą Google.

Czy content management to jedyne wyjście?

Przechodzimy od umieszczenia masy słów kluczowych w tekście do bardziej zaawansowanych praktyk celowego umieszczania, co faktycznie łatwo dodać do naszych materiałów, bo nie tylko dotyczy to tekstu, ale zdjęć, video, tłumaczeń.

Praktyczne wskazówki do lepszej optymalizacji strony

  1. Badanie słów kluczowych tworzy bazę do dalszej analizy. Mimo, że same poszczególne słowa kluczowe już nie wystarczą, tworzą podstawę treści.  Chcesz wiedzieć w jakie słowa powinieneś celować, co używa konkurencja, które świetnie sobie radzi w internecie  wokół tych słów kluczowych, oraz ma  popularność w kategoriach, które są dla Ciebie interesujące.
  2. Badanie tematów i motywów. Tutaj idziemy głębiej – zwykle opieramy badanie o poszczególne słowa kluczowe, zamiast iść głebiej i odkrywać własne tematy, ciągi wyrazów, które mogą pomóc nam wypromować naszą stronę.  Powinniśmy też badać słowa kluczowe wtórne. Co to są słowa kluczowe wtórne? To są słowa, które ludzie używają w Twoim temacie, jak opisują temat, kategorię, jakie są właściwości obiektu, produktu, usługi? Użyj tych fraz do budowy treści wokół Twojego centralnego tematu.
  3. Dobre treści odpowiadają na pytania. Przy tworzeniu tekstu zadawaj sobie jak najwięcej pytań i zbieraj słowa i informacje, które przychodzą Ci do głowy jako odpowiedź. Wysoka pozycja w wyszukiwaniu oznacza, że wyszukiwarka uważa, że te słowa wyszukiwane przez użytkowników najlepiej pokazują to czego oni szukają. I to jest sedno sprawy – umiejętność zbudowania tekstów wokół tych słów.
  4. Używaj języka naturalnego i prostego. Google dodatkowo używa analizy semantycznej słów, czyli proste słowa, które mogą oznaczać kilka akcji dla klienta: np. naprawa samochodu. Google szuka wtedy serwisów naprawczych w Twojej okolicy, wskazówek jak naprawić samochód, jak i pokazuje informacje o autach.  Semantyczna analiza słów kluczowych jest często bezcenne dla Twojej treści.
  5. Umieszczaj ważne treści w najważniejszych punktach. Unikajmy używania stopki i pasków bocznych dla ważnych treści. Twoje najważniejsze treści powinny przejść w miejscach, gdzie jest to najbardziej widoczne i dostępne dla czytelników.
  6. Struktura treści jest też ważna: nagłówki, akapity, listy i tabele powinny być tak oznaczone, aby wyszukiwarki rozumiały Twoją stronę i co jest tam najważniejsze, jak również dobra gramatyka, konkluzje, poprawnie przytoczone źródła.

Dodam, że teksty powinny być długie  i najlepiej jak zawierają inny typ kontentu, jak video, zdjęcia, które gdy są świetnie opisane z meta tagami, bardzo pomagają po pierwsze uatrakcyjnić nasz tekst, jak i uwiarygodnić dla wyszukiwarek. Mamy nadzieję, że przydadzą się Wam nasze wskazówki do lepszej optymalizacji strony.

Heat maps a konwersja

Heat Maps w Internecie pojawiły się ponad 15 lat temu, gdy zaczęto analizować ruch na stronie, użyteczność, atrakcyjność strony i zakupy.

Po raz pierwszy zetknęłam się z tym narzędziem w 1999 roku. Historia jednak jest wcześniejsza. Zaczęło się wszystko od prezentacji danych finansowych.

Co to jest Heat Map – Mapa Ciepła:)

Mapa Ciepła jest graficzną prezentacją danych, gdzie poszczególne wartości zebrane w macierz przedstawiane są jako kolory.

W przypadku strony internetowej czy sklepu danymi takimi są kliknięcia w poszczególne elementy strony.

W ten sposób można w piękny sposób pokazać, które elementy są popularne, co Internautów interesuje na Twojej stronie.

Zdjęcie z crazyegg.com pokazujące, jakie elementy strony są popularne w tym serwisie. Jest to bardzo popularna platforma.

heat maps a konwersja

Czy Google Analytics ma Mapy ciepła – heat maps?

Nie do końca – Google Analytics ma ciekawy raport tzw. In-Page Analysis – Analiza strony.

Trochę w inny sposób przedstawia popularność kliknięć i problemy z konwersją.

Mimo to można wyciągnąć wiele ciekawych wniosków przy analizie takiego raportu In-Page Analysis.

Poniżej przedstawiam  moją analizę starego sklepu Pixel, który został dzięki tej analizie zmieniony na zupełnie inną platformę, szablon, nawigację, etc.

In-Page Analysis pokazuje procent użytkowników, którzy kliknęli w dany element w danym okresie czasu.

Jak widzicie logo Pixel jest bardzo popularne, czyli nasze przyzwyczajenie, że logo kieruje do strony głównej jest jak najbardziej na miejscu. Logo powinno kierować do strony głównej.

Analiza nawigacji może przynieść wymierne korzyści dot. konwersji i sprzedaży. Łatwo można zobaczyć, co jest popularne, czego ludzie szukają, czy jest to sezonowe, etc.

 

pixel in page analysis GA

Mapa Ciepła – Heat Maps a konwersja – to jest bardzo silne narzędzie, które umożliwia poprawę sprzedaży, poprawę nawigacji, czasami z niewielkimi nakładami pracy i czasu.

Warto takie raporty analizować regularnie i pilnować, zmieniać, wpływać na upodobania klientów.

Wnioski z Mapy Ciepła mogą pomóc w ustaleniu tzw. kluczowych produktów, najbardziej zyskownych, etc.

Każda analiza ekspercka Digideo: analiza optymalizacji sklepu czy analiza optymalizacji strony zawiera ten element.

 

zarządzanie projektem z rozproszonym zespołem

Zarządzanie projektem z rozproszonym zespołem współpracowników i podwykonawców w branży IT jest obecnie praktycznie standardem. To większość z nas rozwijająca systemy IT wie.

Ostatnie dwa lata jeszcze bardziej uświadomiły mi, jak ważne jest przy takich projektach zaufanie i szczerość.

Zawsze wydawało mi się, że wszystkim nam zależy na terminowym i dobrym wykonaniu zlecenia. Okazuje się, że tak nie jest. A przecież czasami sam projekt sprawia niespodzianki i kodowanie zajmuje znacznie więcej czasu niż było planowane. Niestety do tego dochodzi jeszcze brak planowania czasu i zajętości po stronie podwykonawców i pracowników.

Ostatnio miałam do czynienia z podwykonawcą, który nic sobie nie robił z terminowości, jakości. Przedłużał w nieskończoność projekt, tym samym podważając dobrą opinię i relacje z klientem wszystkich pozostałych developerów i grafików, nie mówiąc o mojej firmie.  Na sam koniec okazało się, że wyjechał za granicę.

Po rozmowach z moimi znajomymi biznesowymi i prywatnymi usłyszałam o wielu podobnych sytuacjach. Nawet dziwili się, że dopiero po 2 latach działalności mnie to spotkało.

Postanowiłam zebrać razem listę wniosków zw. z zarządzaniem projektem z rozproszonym zespołem współpracowników.

Podsumowanie wniosków z zarządzania projektem z rozproszonym zespołem:

1. dobór pracowników i podwykonawców jest kluczowym sukcesem projektu.

2. kontrola i zarządzanie projektem powinna uwzględniać od razu jakość pracy zasobów w projekcie i terminowość

3. czasami trzeba słuchać intuicji i nie przystawać na tłumaczenia i nieustanne obietnice wykonania zadania

4. tworzenie narzędzi po raz pierwszy powinno uwzględniać w kontrakcie znacznie dłuższy okres testowania technicznego, jak i wyniki testów dostarczane przez podwykonawców.

5. konieczne jest stworzenie dobrego środowiska developerskiego, które umożliwia pracę w tym samym czasie dla wielu osób z różnych miejsc na świecie ( co oznacza zwiększone ryzyko bezpieczeństwa0

6. repozytorium zmian w kodzie powinno być już na etapie tworzenia aplikacji, wraz z w miarę dobrym opisem, co zostało zmienione i dodane

7. nawet przy małych projektach powinniśmy mini scenariusze testowania funkcji i jakości danych, aby uniknąć masy korekt po publikacji

8. w przypadku rozwiązań e-commerce – tworzenie nowego sklepu, integracje z innymi aplikacjami i rozwiązaniami, statystykami, platformami – spokojnie można stosować  scrum zarządzanie projektem. Nie ma potrzeby czekać, aż wszystkie elementy będą wykonane. Klient spokojnie może wybrać kluczowe elementy, a pozostałe sukcesywnie mogą być dodawane i zmieniane.

9. Zarządzanie projektem z rozproszonym zespołem współpracowników wymaga bardzo dobrych narzędzi komunikacyjnych i dostępnych online ustalonych harmonogramów prac, kiedy poszczególne osoby pracujące dla nas są dostępne i możemy na bieżąco sprawdzić postęp. Ciekawe rozwiązanie ma tutaj odesk.com , który umożliwia sprawdzanie czy faktycznie developer pracował nad naszym projektem w danym momencie, jak nas poinformował.

problem zarządzanie projektem

10. Ostatnie doświadczenia nauczyły mnie, że niestety zawsze trzeba mieć backup, czyli innego podwykonawcę, pracownika, który może spokojnie przejąć zadanie i je dokończyć

11. Bardzo ważny jest element gwarancji wykonania i wsparcia, aby nie zostać z przysłowiową ręką w nocniku, gdy developer nagle znika ( mimo, że dostał zapłatę i mamy umowę prawną). Tutaj są dwa aspekty: czynnik naszego ryzyka finansowego i zwiększonych kosztów oraz czas na poznanie kodu i rozwiązania przez kolejnego podwykonawcę.

Zapraszam do komentowania.

Raport interaktywnie Marketing w wyszukiwarkach 2014

Raport interaktywnie Marketing w wyszukiwarkach 2014 to ciekawe podsumowanie roku 2013 i prognozy na 2014 z uwzględnieniem najnowszych trendów, aktualnych bolączek i rozwiązań.

Autorzy poruszyli wiele tematów:

1. heat mapy – czyli mapy stron, na których widać jak poruszają sie internauci, czy strona jest przyjazna, czy zawartość strony jest ciekawa i klikalna, etc. Taką funkcję ma Google analytics, ale wiele innych płatnych narzędzi ma bardziej zaawansowane rozwiązania umożliwiające bardzo szczegółowe zagłębianie się w przyjazność i jakość zawartości stron.

2. big data – analityka, analityka i analityka informacji, które możemy zbierać poprzez serwisy, aplikacje i gry w jednym miejscu. Jak zwykle problem to umiejętne analizowanie tych danych. Co ciekawe zaproszeni eksperci wskazują duże koszty jako główną barierę do łatwiejszej implementacji. Większość polskich firm przyzwyczaiła sie do darmowych rozwiązań i nie za bardzo chce inwestować setki tysięcy złotych.

3. jak wybrać agencję SEM – cały proces opisany w sposób bardzo rzetelny. Mi najbardziej podoba się tekst:

Dodatkowo, warto poinformowac uczestników o pozostałych zaproszonych
do postepowania agencjach, co pozwoli odpowiednio spozycjonowac
projekt i jego wage.”

Czas najwyższy wprowadzić takie praktyki do polskiego ogródka. Codziennie dostajemy wiele zapytań ofertowych na maila. Taka informacja jest bardzo rzadka, a naprawdę pomaga w ocenie zlecenia i właściwym podejściu do zleceniobiorcy.  Nasi drodzy potencjalni Klienci powinni też szanować nasz czas poświęcony na przygotowanie oferty, najlepszego rozwiązania.  Do zlecenia zaprasza się max. 7 podmiotów.

Ostatnio stawaliśmy do takich przetargów i przygotowanie oferty zajmowało 2 tygodnie naszego czasu, przy zaangażowaniu 3-4 osób. W przypadku małych firm jest to bardzo istotny czynnik kosztowy i zwrotu z inwestycji.

Parę miesięcy temu otrzymaliśmy zaproszenie do przetargu i okazało się na koniec, że firma wysłała zaproszenia do 22! podmiotów. Oczywiście pozostawiam bez komentarza. Po 3 miesiącach otrzymaliśmy potem podsumowanie analityczne ofert – cen, wyboru, jakości , portfolio etc. Zlecenie na kwotę 10-30 tys. złotych  – taka rozpiętość cen.

4. marketing efektywnościowy, czyli nakierowany na konkretny cel – zebranie leadu czy dokonanie akcji przez klienta. Google coraz mocniej gra też w tej działce, zabierając kawałek po kawałku zyski z tortu takim firmom jak ceneo.pl czy skąpiec.pl

5. remarketing – ciekawa funkcja w Google Adwords, a dokładnie typ reklam marketingowych, który kieruje swój przekaz do klientów, którzy już odwiedzili naszą stronę czy kampanię. Myślę, że to rozwiązanie będzie bardzo mocno rozwijać w najbliższym czasie.

Marki e-commerce mogą wykorzystywać remarketing na Facebooku oraz reklamy konkretnych promocji z przekierowaniem do sklepu i to przy skróceniu procesu zakupowego do dwóch kliknięć. Użytkownik widzi reklamę na Facebooku, klika i
jest w sklepie na karcie wybranego produktu.

6. wyszukiwania mobilne – czyli coraz więcej z nas używa tabletów i smartfonów do wyszukiwań Google. Znajdziecie bardzo ciekawy artykuł. Ze swojej strony dodam, że szablony „responsive design” po prostu muszą stać się standardem. My obecnie oferujemy tylko takie rozwiązania dla naszych klientów.

7. reklama na facebooku a SEO i SEM – w wielu miejscach jest to poruszany wątek. Niektórzy twierdzą wręcz, że facebook będzie niedługo tak nas znał, że kierowanie odpowiednich uzytkowników facebooka na nasze strony będzie jeszcze prostsze. Na razie skuteczność reklam na facebooku jest tylko odbierana w wymiarze budowania pozycji marki, rzadko prowadzi do zakupów. Testowaliśmy sami kilka scenariuszy i faktycznie to działa bardzo szybko za niewielkie fundusze. Jednak przeniesienie tego na większą konwersję i sprzedaż jest już trudniejsze. Tutaj działa remarketing lub retargeting z linkami na stronę sklepu czy stronę firmową z formularzem kontaktowym.

Podsumowując SEO, SEM są bardzo ważną częścią digital marketing w każdej firmie.

Konkurencja i ilość narzędzi SEM, SEO wzrasta mocno, jednak coraz więcej narzędzi jest płatnych i to za konkretne kwoty.

Ale nadal jest łatwiej niż w USA. Tutaj prowadzimy kampanie dla dwóch firm i koszt na kliknięcie na niektóre podstawowe słowa kluczowe wynosi 3-5 dolarów. Świadomość firm jest też większa i mocno inwestują w Adwords.