Reklama sklepu internetowego – jak zacząć?

Jak zacząć reklamować sklep online?  pojawia się jako kolejne pytanie po instalacji platformy sklepu, zorganizowaniu produktów, zdjęć i umieszczeniu ich w aplikacji sklepowej, uruchomieniu płatności, wysyłek, integracji z innymi aplikacjami.

Teraz trzeba zdobyć klientów. Małe firmy nie mają zwykle zbyt wielu funduszy na promocję i reklamę.

Reklama sklepu w Internecie jest tańsza i zwykle odbierana jako mniej irytująca niż w innych mediach, zdecydowanie łatwiejsza do zignorowania (jednym kliknięciem można ją całkiem wyłączyć).

reklama sklepu online

Jest to zdecydowanie odmienna sytuacja niż w wypadku np. reklamy telewizyjnej. W przypadku Internetu około 50% internautów ocenia negatywnie jedynie część reklam, twierdząc jednocześnie, że niektóre z nich lubi. Bardzo negatywnie postrzegana jest sprzedaż danych osobowych.

Skuteczny marketing internetowy w zasadzie nie różni od tradycyjnych działań marketingowych, w których uwagę skupia się głównie na jak najlepszym poznaniu grupy docelowej. Klienci korzystający z sieci są bardzo wymagający i podatni na zmiany. Mając to na uwadze, należy tworzyć materiały reklamowe odwołujące się do jednego pokolenia, płci czy grupy zainteresowań.

REKLAMA SKLEPU ONLINE:

TIP 1

Pamiętaj, że  to kobiety dokonują ponad 80% zakupów. Komunikaty reklamowe mają działać głównie na konsumentki, odpowiadać na ich potrzeby i kusić do wydania wirtualnej gotówki. Prawdą jest stwierdzenie, że kobiety poszukują idealnych rozwiązań, innych niż mężczyźni. Wniosek: reklama sklepu online powinna być skierowana do kobiet.:)

TIP 2

Średnia wieku internautów wynosi ok. 35 lat, ale coraz liczniejszą grupę użytkowników stanowią osoby starsze. Tutaj trzeba pamiętać o dostępności takiej reklamy i oferty dla osób starszych ( tzw. accessibility)

TIP 3

Nastolatki to największa i najbardziej wymagająca grupa internautów. Aby działania marketingowe kierowane do tej grupy były skuteczne, powinieneś połączyć tradycyjne taktyki marketingowe z nietypowymi rozwiązaniami, które przyciągną wymagających odbiorców: kreskówki, gry, viral marketing, wciągające konkursy, świetne video, itd. Potem nastolatek zwraca się do rodziców w sprawie zakupu i mama decyduje ostatecznie, czy warto kupić nowy ciuch, zabawkę czy grę dla swojego dziecka. Okazuje się, że nastolatki są bardzo opiniotwórczy dla swoich rodziców.

TIP 4

Panie spędzają dwa razy więcej czasu na serwisach e-commerce’owych niż panowie i więcej też wydają (mniej więcej o 30%). Jest to o tyle ciekawe, ze kobiety wolą jednak mimo wszystko tradycyjną formę zakupów, gdzie można towar przymierzyć, dokładnie obejrzeć, skorzystać z rady sprzedawcy lub też z towarzyszących kobiecie osób (najczęściej innych kobiet)

TIP 5

Kobiety są bardziej nieufne i krytyczne w stosunku do e-sklepów, płatności elektronicznych, często wiec uprawiają wirtualny „window shopping” – odwiedzają e-sklepy, lecz nie zawsze kupują. Na pewno są bardziej wymagającym klientem, niż mężczyźni.

TIP 6

Szczególnie ważna jest dla nich wiarygodność sprzedawcy oraz to, jak wywiązuje się z obietnic (zwłaszcza odnośnie terminów realizacji). Czytają opinie o sklepie, usługodawcy w internecie, stąd popularność opineo.pl czy innych serwisów fachowcy.pl

TIP 7

Panowie w Internecie kupują dla wygody, panie – dla oszczędności, a więc motywacje są też inne. Czyli promocje, wyprzedaże na ogłoszeniu reklamowym zawsze przyciągną uwagę.

TIP 8

Kobiety konkretny sklep zwykle znajdują przez internetowa wyszukiwarkę, natomiast mężczyźni trafiają tam z porównywarki cen. Czyli – marketing wyszukiwarek SEM ( SEO, AdWords) mają tutaj ogromny sens.

Dane IAB wydatków na reklamę w Europie to potwierdzają: 2011 – SEM – 46,5% wydatków (ciągły wzrost z roku na rok), display (banery) – reszta i spadek z roku na rok udziału.

Wydatki na reklamę efektywnościową w polskim internecie:

rok/udział w rynku/ wartość

2009 10,5 proc. 144,2 mln zł

2010 19,7 proc. 153,5 mln zł

2011 9,0 proc. 175,3 mln zł

2012 Q 8,1 proc. 39,3 mln zł

Źródło: IAB, PwC
 

Reklama sklepu online – jak zacząć

Określamy:

1. cel reklamy – krótko i długo okresowy

2. budżet jaki mamy

3. wybór kanału komunikacji wg grupy docelowej, budżetu i skuteczności kanałów dla naszej firmy

4. przygotowanie kampanii i materiałów

5. uruchomienie i monitoring, testowanie

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Nasze inne wpisy

Quarticon rekomendacje produktowe
budowa sklepu internetowego
zarzadzanie projektem z zespołem rozproszonym
pomoc online w wyborze produktu
reklama sklepu online
wymagania projektowe
wierzysz w coś, spojrz na ściane
jak wypromować sklep internetowy
blank
salesmanago marketing automation
woocommerce sklep online
ecommerce B2B
tematy konsultacji
trudny klient
proces biznesowy
balanced scorecard
lista wymagan projektowych
zakladanie firmy analiza swot
trendy w e-commerce
jak wyglada analiza strony internetowej
heat maps a konwersja
jak zacząć pracę nad systemem IT
piekna pogoda w e-commerce
aukcje jako kanał sprzedaży
Zamykanie sprzedaży ROPO
porto brasil bikini optymalizacja sklepu
blank
audyt stronyDigideo
jak wyglada analiza strony internetowej